Prawidłowo ustawiona geometria kół jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na komfortowe i bezpieczne prowadzenie samochodu. Właśnie dlatego powinniśmy wiedzieć, kiedy wymaga ona ustawienia.
Nieustawiona zbieżność – co to oznacza i czym może grozić?
Zacznijmy od tego, że niepoprawna zbieżność sprawia, że oś obrotu koła nie jest prostopadła do kierunku ruchu samochodu. Opony na tak ustawionej osi nie toczą się w ich osi obrotu, w wyniku czego przenoszą siły boczne podobnie jak na zakręcie.
Zjawisko to powoduje zwiększone zużycie opony szczególnie z jednej strony (pomimo poprawnego ustawienia pochylenia), wzrost oporów toczenia, większe zużycie paliwa oraz zmniejszenie przyczepności opony.
W przypadku bardzo dużych odchyleń od poprawnej zbieżności lub występowania luzów w zawieszeniu zmieniających zbieżność, w trakcie jazdy może dochodzić do sytuacji, w której samochód sam będzie skręcał. I to mimo tego, że kierownicę będziemy trzymać w stałym położeniu.
Mycie komory silnika – dobry czy zły pomysł?
Co ile wykonywać regulację geometrii?
Dobrze jest to robić co roku przy wymianie opon z zimowych na letnie. Przez zimę wiele elementów zawieszenia może się rozregulować przez cięższe warunki na drogach. Powinniśmy także sprawdzać zbieżność po wymianie niektórych części zawieszenia np. tulei, sworzni wahaczy, końcówek drążków kierowniczych itd.