Dobrze sprawdzona technologia

Dobrze sprawdzona technologia

Der neue Volkswagen Polo beats

Podaj dalej

Ze względu na liczne zmiany regulaminowe podyktowane m. in. potrzebą cięcia kosztów, czy wymogami stawianymi przez ekologów, Formuła 1 w XXI wieku napędzana jest jednostkami turbodoładowanymi – to technologia, której początki obserwowaliśmy w sporcie jeszcze w latach 70. minionego stulecia.

Pojemność 1600cm3 jest zdecydowanie bliższa naszym cywilnym samochodom, aniżeli znane z lat poprzednich 4, czy 5-litrowe jednostki. W ostatnich latach F1 stała się również polem do rozwoju oszczędzania energii kinetycznej, redukcji emisji spalin, czy zwiększeniu ekonomii spalania paliwa w cywilnych autach.

Powiązań można szukać bez końca: pojawiające się co raz częściej w naszych samochodach różne tryby jazdy, od ekonomicznego, po usportowiony, czy skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem, która właściwie stała się dziś standardem – to wszystko technologie, których producenci uczą się na podstawie doświadczeń wyniesionych ze sportów motorowych.

Oczywiście, zespoły i producenci cenną wiedzę i doświadczenie mogą wynieść nie tylko z Formuły 1. Tak jest w przypadku Volkswagena, który po 4 owocnych latach spędzonych w Rajdowych Mistrzostwach Świata, obecnie „uczy się” nowych technologii dzięki startom w Rallycrossowych Mistrzostwach Świata, gdzie udziela pół-fabrycznego wsparcia zespołowi PSRX Volkswagen Sweden.

W jego barwach w tym roku ścigają się dwukrotny mistrz World RX – Petter Solberg, a także pochodzący ze Szwecji Johan Kristoffersson, który już zapewnił sobie mistrzowską koronę. Dwójka zawodników rywalizuje za kierownicą Volkswagena Polo RX Supercar, który został zaprojektowany i zbudowany w Hanowerze. Solberg jest odpowiedzialny za stronę sportową całej operacji, gdzie wsparcia udziela mu szwedzki oddział Volkswagena, z kolei baza mieści się od 3 lat w zespole Solberga w szwedzkim Torsby. Jednakże, samochody i wsparcie techniczne płynie bezpośrednio z Volkswagen Motorsport w Niemczech.

Tagi: Volkswagen, technologia, nowe Polo, VW, WorldRX

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News