WRC Motorsport&Beyond

Czy nadal opłaca się montaż LPG w samochodzie?

tankowanie LPG

Zwolenników, jak i przeciwników instalacji LPG w samochodzie wśród kierowców nie brakuje. Jedni twierdzą, że gaz jest do kuchenek, a inni, że to świetne tanie paliwo. Jak jest faktycznie?

Zacznijmy od tego, że koszt zarówno benzyny, jak i oleju napędowego aktualnie wynosi ponad 5 zł za litr. Dla porównania ceny gazu wahają się w okolicach 2,40 zł, czyli praktycznie 50% taniej. Zatem samo paliwo jest znacznie tańsze i to nie ulega wątpliwości. Czy jednak każdemu opłaca się montaż instalacji?

Koszt montażu instalacji gazowej

Rozróżniamy dwa rodzaje instalacji gazowych: sekwencyjne i zwykłe. Ta pierwsza jest znacznie droższa, ale jednocześnie lepsza. Instalacje sekwencyjne z bezpośrednim wtryskiem gazu stosuje się do najnowszych silników benzynowych, zasilanych wielopunktowym, elektronicznym wtryskiem paliwa. Cały układ jest bardziej skomplikowany niż w przypadku zwykłej instalacji i jest w nim znacznie więcej elektroniki. W przypadku nowszych samochodów jednak nie warto oszczędzać na odpowiedniej instalacji, jeśli chcemy w przyszłości uniknąć zbędnych problemów z nią związanych. Niestety ceny za takie rozwiązanie zaczynają się od około 2000 zł, a kończą na kilku tysiącach.

W przypadku, kiedy nasz samochód ma za sobą już dobrych kilka wiosen, można pomyśleć nad tańszą instalacją. Jeśli mamy silnik z jednopunktowym wtryskiem paliwa, to wystarczy nam kilka podstawowych elementów instalacji i oczywiście sterownik, który odpowiada za odpowiednią mieszankę paliwa. W sytuacji, kiedy nasz silnik jest jeszcze na gaźniku, to sprawa wygląda jeszcze prościej i jednocześnie taniej. Cała instalacja składa się wtedy z reduktora, elektrozaworów, butli i włącznika, który mamy w samochodzie. W niektórych przypadkach potrzebny też będzie dodatkowo jakiś podstawowy sterownik. Zwykłe instalacje idzie założyć już od około 1000 zł. Takich aut jednak już na rynku ze świecą szukać.

Opłacalność montażu instalacji

To czy w naszym wypadku instalacja jest opłacalna, czy nie, musimy obliczyć sami. Pamiętajmy, że posiadanie instalacji gazowej w samochodzie wiąże się też z droższym przeglądem i dodatkowym serwisem. W mocno uproszczonym liczeniu możemy przyjąć, że przy rocznym przebiegu rzędu 20 tysięcy kilometrów instalacja gazowa pozwala na zaoszczędzenie 3000-5000 zł.

Mycie komory silnika – dobry czy zły pomysł?

Gaz niszczy silnik?

Na zakończenie, powiedzmy sobie o jednym micie krążącym wokół instalacji gazowych, tzn. że gaz w samochodzie jest dla niego szkodliwy, a konkretnie dla silnika. Czynnikiem, który daje się we znaki głowicy i zaworom jest temperatura spalania mieszanki, która jest wyższa od temperatury spalania benzyny. W silniku z bardzo precyzyjnie wyliczoną wytrzymałością może przyspieszyć zużycie głowicy, zaworów i gniazd zaworowych. Najbardziej destrukcyjne dla silnika jest nadmierne zubożenie mieszanki, które prowadzi do dalszego wzrostu temperatury w komorach spalania. Dobrze dobrana, odpowiednio zamontowana i wyregulowana instalacja nie powinna sprawiać użytkownikowi dodatkowych problemów z silnikiem.