Cenne minuty poza rajdowym samochodem

Cenne minuty poza rajdowym samochodem

Rally Great Britain 2016 6990

Podaj dalej

Bardzo ważnym elementem mającym ogromny wpływ na końcowy sukces w rajdach samochodowych jest nie tylko załoga, ale także zespół mechaników, czuwający nad stanem technicznym ŠKODY FABIA R5, zapewniający, że wszystkie elementy samochodu zniosą trudy kilkuset kilometrów odcinków specjalnych pokonywanych na pełnej prędkości.


Rally Australia 2016 7066
Rally Australia 2016 7066

Mechanicy rajdowi to wykwalifikowani specjaliści pracujący pod dużym ciśnieniem i presją czasu. Przez cały czas trwania rajdu stacjonują w tzw. parku serwisowym, w którym zespoły rozkładają swoje ciężarówki z narzędziami, a także specjalne „motorhome’y” – to miejsca wydzielone do przyjmowania gości, organizowania konferencji czy spożywania posiłków przez cały weekend. Wyjątkiem są rajdy, w których danego dnia odcinki specjalne są oddalone od parku serwisowego – wtedy zespoły zwijają wszystkie narzędzia i udają się do oddalonego parku serwisowego, pod koniec dnia wracając do centrum akcji.

Gdy zawodnik popełni błąd lub awarii ulegnie dana część, mechanicy nie mają zbyt wiele czasu na diagnozę i wykonanie swojej pracy. Serwis z reguły trwa między 30 a 45 minut, a w razie niedotrzymania terminu załodze grożą kary nałożenia dodatkowego czasu do końcowego rezultatu.

Ile trwają więc konkretne naprawy? Zmiana opony na każdym z kół trwa niecałą minutę, natomiast wymiana całej skrzyni biegów to już 12 minut. Robi wrażenie. To jednak nie koniec: zmiana amortyzatorów i sprężyn pochłania 3 minuty, natomiast ustawienie układu kierowniczego trwa tylko pół minuty dłużej niż wymiana jednej opony.

Zmiana przedniego zderzaka wynosi jedną minutę, natomiast tylnego zajmuje około 30 sekund więcej. Wymiana wahacza to „koszt” 4 minut, natomiast klocki hamulcowe i tarcze pochłaniają dokładnie 3 minuty.

Rally Great Britain 2016 6990
Rally Great Britain 2016 6990

Jednym z najbardziej pracowitych dla mechaników rajdów w całym kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata jest Rajd Katalonii, który słynie ze zmiennej nawierzchni, po której wytyczone są odcinki specjalne. Z tego względu zespoły po pierwszym dniu rywalizacji muszą zmienić specyfikację rajdówek z szutrowej na asfaltową, co w przypadku najszybszych samochodów rajdowych pochłania około 75 minut – wymianie ulega w tym czasie ponad 1000 elementów samochodu!

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News