Audi wyczekuje wyścigu WEC w Japonii

Audi wyczekuje wyścigu WEC w Japonii

dacia duster samochod

Podaj dalej

Rozpoczyna się kluczowy etap tegorocznych Mistrzostw Świata w Wyścigach Długodystansowych FIA WEC. Na przestrzeni najbliższych pięciu tygodni, w Azji odbędą się trzy imprezy, podczas których rozstrzygną się losy mistrzowskiego tytułu.

Audi R18 (2016) #8 (Audi Sport Team Joest), Lucas di Grassi, Loïc Duval, Oliver Jarvis
Audi R18 (2016) #8 (Audi Sport Team Joest), Lucas di Grassi, Loïc Duval, Oliver Jarvis

Audi znajduje się teraz na drugim miejscu zarówno w klasyfikacji producentów, jak i kierowców. Siódma runda sezonu, rozegrana zostanie 16 października na wymagającym torze w Fuji, około 100 kilometrów na południowy zachód od Tokio.

Sześciogodzinne wyścigi FIA WEC przynoszą w tym sezonie więcej emocji niż wiele krótszych zawodów. Zmagania, które obserwowaliśmy ostatnio na niemieckim torze Nürburgring, w Meksyku, czy w Teksasie, trzymały w napięciu do ostatniego okrążenia. Stąd całe zespoły wyścigowe, ze swymi kierowcami na czele, nie mogą już doczekać się imprezy na torze Fuji. Bardzo zainteresowana, japońska publiczność, lubi wyścigi długodystansowe i wprost uwielbia startujących w nich kierowców. Dodatkowo, miejscowe media bardzo się interesują sportami motorowymi. Kilku cenionych kierowców wyścigowych Audi utrzymuje od lat ścisłe kontakty z Japonią. Dwaj Francuzi – Loïc Duval i Benoît Tréluyer, spędzili wiele lat swoich karier w kraju wschodzącego słońca, odnosząc tam spore sukcesy. Również Brytyjczyk, Oliver Jarvis, ścigał się tam w różnych klasach. Natomiast Niemiec, André Lotterer, mieszka od 2003 roku w Tokio i regularnie bierze udział w wyścigach w swojej przybranej ojczyźnie.

„Współzawodnictwo na torze Fuji jest bardzo szczególnym wyzwaniem” – mówi szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich. „Rywalizacja zaczyna się już na początku, gdzie jedna z najdłuższych prostych łączy się z bardzo nietypowymi zakrętami. Dodatkowo, często decydującą rolę odgrywa tu pogoda.”

Odpowiednie zestrojenie obydwu Audi R18 kosztuje inżynierów Audi Sport dużo zachodu. Na początkowej i końcowej prostej o długości 1,4 kilometra, samochody wyścigowe osiągają prędkość ponad 300 km/h, natomiast w środkowym sektorze toru czekają na nie długie, szybkie zakręty. Na końcu okrążenia znajduje się szykana, a następnie odcinek z kilkoma ostrymi zakrętami.

Pogoda wokół góry Fuji bywa nieobliczalna. W 2013 roku opady były tak ekstremalne, że nie można było dać zezwolenia na wyścig. W zeszłym roku, na mokrej nawierzchni, szwajcarski kierowca Audi, Marcel Fässler, wybił się już na początku wyścigu na prowadzenie, a Loïc Duval wykręcił najszybsze okrążenie. Do zwycięstwa jednak to nie wystarczyło. Fuji jest od 2012 roku jedynym wyścigiem w kalendarzu FIA WEC, którego Audi jeszcze nie wygrało. „Chcemy to oczywiście zmienić, nawet jeśli zdajemy sobie sprawę jakie to trudne” – mówi dr Ullrich. Hybrydowy bolid wyścigowy Audi z silnikiem diesla, w drugiej połowie sezonu 2016 dowiódł, że nie ustępuje konkurencji. W ostatnich trzech wyścigach: na torze Nürburgring, w Meksyku i w Austin, Audi prowadziło łącznie przez 1136 kilometrów. Jednak walka o jak najlepsze wyniki jest tak zażarta jak nigdy wcześniej. Podczas zmagań w Meksyku i w Teksasie, miejsca na podium każdorazowo zajmowały wszystkie trzy marki ze swoimi hybrydowymi samochodami wyścigowymi.

Trio kierowców: Lucas di Grassi/Loïc Duval/Oliver Jarvis, ma najlepszą spośród załóg czterech pierścieni pozycję w tabeli. Zmniejszyli swoją stratę do prowadzących w stawce do 37,5 punktów, a do końca sezonu rozdanych zostanie jeszcze 78 punktów. W klasyfikacji producentów Audi ma 53 punkty mniej niż Porsche, przy 132 punktach pozostających do przyznania.

Sześciogodzinny wyścig w Fuji rozpoczyna się w niedzielę, 16 października, o godz. 11.00 czasu miejscowego (godz. 4.00 CEST).

Punktacja w tabeli po sześciu z dziewięciu wyścigów

Klasyfikacja kierowców

1. Jani/Lieb/Dumas (Porsche), 130 punktów
2. Di Grassi/Duval/Jarvis (Audi), 92,5 punktów
3. Conway/Kobayashi/Sarrazin (Toyota), 92 punkty
4. Bernhard/Hartley/Webber (Porsche), 78,5 punktów
5. Fässler/Lotterer (Audi), 78 punktów
6. Imperatori/Kraihamer/Tuscher (Rebellion), 52 punkty
7. Tréluyer (Audi), 44 punkty

Klasyfikacja producentów

1. Porsche, 238 punkty
2. Audi, 185 punktów
3. Toyota, 137 punktów

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News