Jeszcze dobrze nie opadł kurz po ostatnich rundach Porsche Platinum GT3 CCCE oraz Porsche Supercup, a ekipa OLIMP Racing już intensywnie przygotowuje się go sezonu 2017. Oprócz zmiany nazwy ekipy, w jej garażu pojawił się też nowy samochód – mocniejsze i szybsze Porsche 911 GT3 R, które pozwoli zespołowi na walkę w o czołowe pozycje w wielu różnych seriach wyścigowych.
Porsche 911 GT3 R jest jednym z najszybszych wariantów legendarnej 911-stki. Jej ostatnia generacja homologowana w klasie GT3 należy do najnowszych samochodów wyścigowych na świecie. W Polsce jak na razie są tylko dwa takie samochody – jeden w posiadaniu ekipy OLIMP Racing, a drugi w zespole Lukas Motorsport, który od wielu lat wspierany jest przez firmę OLIMP.
Choć auto bazuje na modelu drogowym, to jednak bezkompromisowe modyfikacje wyścigowe sprawiają, że dysponuje ono znacznie lepszymi osiągami. Sercem 911 GT3 R jest nowatorski, 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4 litrów, który dysponuje mocą 500 koni mechanicznych. Bezpośredni wtrysk benzyny, osiągający ciśnienie do 200 barów, i technologia zmiennych faz rozrządu zapewniają wysoką wydajność. Co więcej, wolnossące jednostki wyróżniają się większą spontanicznością i szerszym zakresem użytecznych obrotów.
Samochód posiada także wydajną aerodynamikę, która wręcz przykleja go do asfaltu w nawet najtrudniejszych zakrętach. Odpowiedni balans aerodynamiczny zapewnia tylne skrzydło o szerokości 2 metrów i głębokości 40 cm, które zostało wykonane z włókna węglowego – podobnie zresztą jak dach, przednia pokrywa i owiewka, nadkola, drzwi, partie tylnej części nadwozia oraz tylna pokrywa, co zapewnia autu bardzo niską masę.
Obecnie ustalany jest kalendarz przyszłorocznych startów zespołu. Pewnym jest, że Marcin Jedliński ponownie wsiądzie do pucharowego Porsche 911, aby powalczyć o tytuł w Porsche Platinum GT3 CCCE. Wyścigowy debiut polskiego Porsche 911 GT3 R najpewniej nastąpi w styczniu, podczas 24-godzinnego wyścigu w Dubaju, gdzie z takim samochodem OLIMP Racing będzie walczył o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej. Co ważne, polscy kibice najprawdopodobniej będą mieli okazję zobaczyć ten nietuzinkowy pojazd na Torze Poznań podczas rundy mistrzostw Europy. Po zaprezentowaniu auta szerokiej publiczności na Warsaw Moto Show obecnie trwają jego testy w Niemczech, gdzie ekipa zapoznaje się z nowo otrzymanym sprzętem i zbiera pierwsze doświadczenia w dostrajaniu jego ustawień.
Porsche 911 GT3 R (991): dane techniczne:
Jednomiejscowy samochód wyścigowy bazujący na Porsche 911 GT3 RS
Silnik
• chłodzony wodą, zamontowany z tyłu 6-cylindrowy bokser,
• pojemność 4000 cm3, średnica x skok tłoka: 102 x 81,5 mm,
• moc: ponad 368 kW (500 KM), podlega regulacjom FIA BoP (zwężka w dolocie),
• cztery zawory na cylinder,
• bezpośredni wtrysk paliwa,
• układ smarowania z suchą miską olejową.
Skrzynia biegów
• sekwencyjna, 6-stopniowa przekładnia Porsche z kołami o stałym zazębieniu,
• dyferencjał o zwiększonym tarciu (szpera),
• pneumatyczny układ zmiany przełożeń (manetki).
Karoseria
• lekka karoseria zgodna z inteligentną aluminiowo-stalową konstrukcją kompozytową,
• zintegrowana klatka bezpieczeństwa, zgodna z FIA Appendix J,
• drzwi, tylna pokrywa i skrzydło, nadkola, przednia i tylna owiewka z włókna węglowego (CFRP),
• szyby z poliwęglanu (w drzwiach – wyjmowane),
• bezpieczny zbiornik paliwa FT3 o pojemności około 120 litrów z zaworem odcięcia paliwa (zgodny z wymogami FIA),
• system podnoszenia air jack (4 gniazda).
Zawieszenie
• przód: kolumny MacPhersona z regulacją wysokości, pochylenia i zbieżności, piasty z centralną śrubą, regulowane stabilizatory (po obu stronach),
• tył: zawieszenie wielowahaczowe z regulacją wysokości, pochylenia i zbieżności, piasty z centralną śrubą, regulowane stabilizatory (po obu stronach).
Układ hamulcowy
dwa osobne obwody dla przedniej i tylnej osi z regulacją rozkładu siły hamowania
• przód: 6-tłoczkowe zaciski aluminiowe typu monoblok, wentylowane i rowkowane stalowe tarcze o średnicy 380 mm z aluminiowym mocowaniem,
• tył: 4-tłoczkowe zaciski aluminiowe typu monoblok, wentylowane i rowkowane stalowe tarcze o średnicy 372 mm z aluminiowym mocowaniem.
Koła/opony
jednoczęściowe obręcze BBS z lekkich stopów, zgodne ze specyfikacją i wzorem Porsche
• przód: 12 x 18″, ET = 17, rozmiar opon: 300/650-18,
• tył: 13 x 18″, ET = 37,5, rozmiar opony: 310/710-18.
Elektryka
• moduł zasilania COSWORTH IPS32,
• wyścigowy układ ABS,
• kontrola trakcji.
Wymiary i wagi
• masa własna: około 1220 kg (podlega BoP),
• długość całkowita: 4604 mm,
• szerokość całkowita przedniej osi: 1975 mm,
• szerokość całkowita tylnej osi: 2002 mm,
• rozstaw osi: 2463 mm.