Zwycięstwo na odcinku specjalnym Rajdowych Mistrzostw Świata jest tak cenne, że wielu kierowców wspomina tę chwilę do końca życia. Są jednak zawodnicy, którzy nie są w stanie wymienić wszystkich triumfów. Dlaczego? Bo mają ich na koncie blisko tysiąc.
W Rajdowych Mistrzostwach Świata wystąpiło już tak wielu kierowców oraz pilotów, że chyba nie sposób policzyć wszystkich nazwisk. Można jednak próbować sklasyfikować tych najlepszych, którzy w jakiś sposób wyróżnili się na tle konkurencji. Bez wątpienia zwycięstwo na odcinku specjalnym jest już dużym osiągnięciem godnym odnotowania w tabelach. No właśnie. Żeby to wszystko zebrać do kupy trzeba posłużyć się jakąś solidną bazą danych. My postanowiliśmy skorzystać z popularnej ewrc-results.com. Jakie informacje z niej wyciągnęliśmy?
Wśród kierowców najwięcej wygranych oesów ma na swoim koncie oczywiście Sebastien Loeb. Francuz triumfował łącznie 904 razy i nie wykluczone, że ten wskaźnik z czasem zostanie jeszcze podreperowany. Na drugim miejscu znajduje się rywalizujący w latach 70-tych Markku Alen. Fin wygrywał 801 razy, a swój pierwszy sukces odniósł podczas Rally of 1000 Lakes w 1973 roku. Na trzecim miejscu w tej klasyfikacji ulokowano Carlosa Sainza. Hiszpan zwyciężał 761 razy. Nie wolno jednak zapominać również o dwóch Polakach. Robert Kubica sklasyfikowany na 95. miejscu wygrywał 14 razy, natomiast Andrzej Jaroszewicz dwukrotnie. Podczas pierwszego sukcesu na Press-on-Regardless Rally 1973 prowadził Polskiego Fiata 125p.
A jak wygląda sytuacja wśród pilotów? Tutaj oczywiście na czele znajduje się Daniel Elena z dokładnie taką samą ilością triumfów jak Sebastien Loeb. Drugi jest Fin Ilkka Kivimaki (796), a trzeci Hiszpan Luis Moya (720). To oczywiście nie przypadek bowiem zawodnicy Ci przez długi czas pełnili rolę pilotów wymienianych wyżej kierowców. Na 123. miejscu sklasyfikowano Macieja Szczepaniaka z 14. triumfami na koncie.
Ale oprócz zestawień personalnych są również te uwzględniające najskuteczniejsze samochody. Tutaj na czele znajduje się Ford Escort RS 1800 MKII, który wjeżdżał na metę jako pierwszy aż 794 razy. Podium w tej klasyfikacji uzupełniają Volkswagen Polo R WRC (645) oraz Citroen C4 WRC (610). Dalej możemy odnaleźć kolejno samochody tj. Fiat 131 Abarth, Toyota Celica GT-4 (ST165), Citroen Xsara WRC, Audi Quattro, Lancia Stratos HF, Peugeot 206 WRC oraz Lancia Delta Integrale.
Przedstawiciele których producentów najczęściej notowali zwycięstwa na poszczególnych odcinkach specjalnych? Tutaj zdecydowany prym wiedzie Ford z liczbą 2871 triumfów. Na drugim miejscu znajduje się Lancia (2346) a trzeci jest Citroen (1508). Co ciekawe, w zestawieniu można odnaleźć również marki tj. Proton oraz Moskvich.
Tagi: WRC