Poprzedni sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata, Esapekka Lappi ukończył poza pierwszą dziesiątką. I chociaż według powyższej informacji to kierowca całkowicie przeciętny, to na uwagę zasługuje pewien trend, który fiński kierowca przejawia właściwie od początku kariery.
Esapekka Lappi zajął jedenaste miejsce w klasyfikacji końcowej sezonu 2017, a punkty udało mu się zdobywać w mniej niż połowie zorganizowanych eliminacji cyklu WRC. Na pierwszy rzut oka to oczywiście niespecjalne osiągnięcie. Jednak warto przyjrzeć się karierze kierowcy Toyoty Yaris z nieco innej perspektywy. Chodzi o wirtualną linię rozwoju kariery Lappiego, który z roku na rok stawia kolejne kroki zbliżające go być może nawet do zostania najszybszym kierowcą w całej stawce.
Esapekka Lappi swój rajdowy debiut zaliczył już w wieku 16 lat, a dokładnie 11 lutego 2007 roku zajmując … przedostatnie miejsce w 25. Keuruun Rallisprint 2007. Karierę rozpoczynał za kierownicą Opla Astry GSi 16V. Jeszcze w tym samym roku udało mu się zdobyć tytuł mistrza Finlandii w kartingu, a później skoncentrował swoją uwagę na treningach rajdowych. I nie był to czas zmarnowany bowiem ciężka praca i determinacja doprowadziły go już pięć lat później do pierwszego naprawdę dużego sukcesu. A właściwie dwóch sukcesów.
Pierwszym z nich było zwycięstwo w fińskim cyklu rajdowych mistrzostw kraju, w którym wspólnie z Janne Fermem triumfował bezapelacyjnie wygrywając wszystkie siedem zorganizowanych w 2012 roku rund, za kierownicą Forda Fiesty S2000. Drugim, ważniejszym z naszego punktu widzenia wydarzeniem, było wygranie Rajdu Polski. Ale i w tym przypadku Lappi dokonał niecodziennej sztuki, bowiem stał się najmłodszym w historii zawodnikiem zwyciężającym na naszej ziemi. Warto dodać, że wówczas była to impreza zaliczana do cyklu europejskiego czempionatu. W tym samym roku przygarnął jeszcze tytuł najmłodszego zwycięzcy Arctic Lapland Rally.
Publié par Esapekka Lappi Official sur dimanche 10 décembre 2017
W kolejnym sezonie Esapekka wystartował w mistrzostwach Azji i Pacyfiku, zajmując finalnie drugie miejsce i ustępując jedynie koledze z zespołu Skody, Gauravowi Gillemu. W tym samym roku zdobył swój pierwszy punkt w WRC podczas Rajdu Portugalii, zwyciężając także w stawce WRC2 podczas tej imprezy. Z kolei dwie ostatnie rundy cyklu ERC przejechał w naprawdę mocnym tempie co pozwoliło mu na zajęcie kolejno drugiego i pierwszego miejsca w Rajdzie Sanremo oraz du Valais. Fiński kierowca zaczął wykazywać tendencję zwyżkową i nie było to jego ostatnie słowo.
W kolejnych sezonach sukcesy Esapekki Lappiego przestawały już dziwić. Skracając mocno opowieść trzeba jednak zauważyć, że fiński kierowca zdobywał później tytuły mistrzowskie zarówno w cyklu WRC2 jak i ERC. W sezonie 2017 opuścił Skodę i przesiadł się do Toyoty Yaris WRC. Podczas Rajdu Włoch, który był dla niego drugą imprezą w barwach nowego zespołu, po raz pierwszy zapisał na swoim koncie triumf na poszczególnym odcinku specjalnym. Największy sukces w karierze przyszedł jednak kilka tygodni później kiedy to Esapekka Lappi nie miał sobie równych podczas Rajdu Finlandii i mógł cieszyć się z pierwszego i jak do tej pory jedynego triumfu w WRC.
Analizując przebieg kariery fińskiego kierowcy, można dostrzec wyraźnie zarysowaną tendencję zwyżkową i właściwie żadnego odnotowanego regresu formy. I chociaż w poprzednim sezonie nie miał szans na włączenie się do walki chociażby o podium końcowej klasyfikacji, to w roku 2018 oczy wszystkich kibiców powinny być mocno zwrócone w kierunku Esapekki Lappiego. Jest to bowiem kierowca nie tylko szybki ale także jeżdżący bardzo widowiskowo, czego przykładem jest prestiżowa nagroda „FIA Action Of The Year 2017”.
Meanwhile at #FIAprizegiving2017.
Very proud to win the FIA Action of the year 2017 ? Thank you, all the rally fans and everyone else who supported me, Janne and @TGR_WRC . #OurTeam #fiaprizegiving pic.twitter.com/uQpWyMkbjQ— Esapekka Lappi Rally (@EsapekkaLappi) December 9, 2017
Tagi: Esapekka Lappi, WRC