Nowe 911 RSR na Le Mans

Nowe 911 RSR na Le Mans

m16_5493

Podaj dalej

W sezonie 2017 Porsche wystartuje z całkiem nowym samochodem wyścigowym klasy GT. Najnowsze 911 RSR w pełni wykorzystuje możliwości, jakie dają przepisy obowiązujące pojazdy GT w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, i poza lekką konstrukcją wyróżnia się ultranowoczesnym, 6-cylindrowym silnikiem typu bokser umieszczonym tuż przed tylną osią.

m16_5487

Ekstremalnie lekka, 4-litrowa jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa oraz układ rozrządu z zamocowanymi na sztywno dźwigienkami zaworowymi i charakteryzuje się niespotykaną wydajnością. Nowe 911 RSR zadebiutuje w styczniu 2017 r., podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Daytona.

„Chociaż nasz topowy model klasy GT zachowuje design typowy dla 911, stanowi największą ewolucję w swojej dotychczasowej historii” – mówi szef działu Porsche Motorsport, dr Frank-Steffen Walliser. Nowe 911 RSR jest kompletnie nową konstrukcją: jego zawieszenie, koncepcja aerodynamiki, silnik oraz przekładnia zostały zaprojektowane od podstaw. Architektura jednostki napędowej pozwoliła inżynierom na zamontowanie wyjątkowo dużego tylnego dyfuzora. Dzięki połączeniu go z zamocowanym u góry skrzydłem, pochodzącym z prototypu klasy LMP1 – modelu 919 Hybrid, znacznie wzrosła siła docisku i efektywność aerodynamiczna.

„W przypadku 911 RSR świadomie skoncentrowaliśmy się na opracowaniu wyjątkowo nowoczesnego i lekkiego silnika wolnossącego. Zapewniło to naszym inżynierom ogromną swobodę przy projektowaniu pojazdu” – wyjaśnia dr Walliser. „Przepisy LM-GTE z zasady przewidują całkowitą równoważność różnych rodzajów napędu, więc charakterystyki jednostek turbo i wolnossących zostają ze sobą zrównane”.

m16_5491

Zależnie od wielkości zwężki nowy, wolnossący motor generuje moc około 375 kW (510 KM). Za przeniesienie napędu na tylne koła (każde o szerokości 31 cm) odpowiada sekwencyjna, 6-biegowa przekładnia z obudową z magnezu. Do zmiany przełożeń służą manetki przy kierownicy. Tym samym przejście na nową generację silników dobiega końca. Po 911 GT3 R oraz 911 GT3 Cup także czołowy samochod wyścigowy Porsche klasy GT otrzymuje jednostkę z nowej rodziny przełomowych bokserów o 6 cylindrach.

W przeszłości Porsche przełamywało już granice dzięki koncepcji 911 – choćby w przypadku 911 GT1 w 1996 r. Z sukcesem: dwa lata później model wywalczył dla Porsche zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W tamtym czasie najszybsze samochody w stawce wywodziły się właśnie z kategorii GT1.

Po raz pierwszy wyścigowy samochód Porsche klasy GT dysponuje najnowocześniejszymi systemami wspomagającymi – nowe 911 RSR wyposażono w radarowy system ostrzegania przed kolizją „Collision Avoid System”. Nawet w ciemności odpowiednio wcześnie wykrywa on szybsze prototypy LMP i pozwala uniknąć groźnych sytuacji. Bezpieczeństwo kierowcy zwiększają również nowa klatka bezpieczeństwa oraz nowy wyścigowy fotel, na sztywno zamontowany do podwozia. Z jego powodu zastosowano regulowane mocowanie pedałów.

m16_5490

Konstrukcja 911 RSR jest też wyraźnie prostsza w serwisowaniu: dzięki zastosowaniu szybkich złączek można w bardzo krótkim czasie wymieniać kompletne elementy nadwozia z włókien węglowych. Znacznie łatwiej i szybciej przeprowadza się również zmiany w ustawieniach zawieszenia.

Jeśli chodzi o oklejenie nadwozia, 911 RSR wyznacza całkiem nowy kierunek: wyścigowy model GT zyskał nowy fabryczny design, stanowiący rozwinięcie wyrazistego, dynamicznego języka projektowania Porsche Motorsport. Z lotu ptaka widoczny jest zarys kształtu emblematu Porsche. Bez zmian pozostały kolory bazowe: biały, czerwony i czarny.

W sezonie 2017 producent zakłada udział nowego 911 RSR w 19 wyścigach, co odpowiada ponad 140 godzinom rywalizacji. Dwa egzemplarze wystartują w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC), w tym w 24-godzinnym maratonie Le Mans, a także w amerykańskich mistrzostwach aut sportowych IMSA Weathertech Championship. Nowy model będzie świętował swój debiut w najcięższych warunkach, w otwierającym sezon IMSA wyścigu na torze Daytona (28-29 stycznia 2017 r.). „Jesteśmy do niego dobrze przygotowani” – mówi Marco Ujhasi, szef GT Works Sport. „Od chwili pierwszego wyjechania na tor w Weissach w marcu tego roku 911 RSR w ramach testów pokonało już 35 tys. km na torach wyścigowych Europy i Ameryki Północnej – to więcej niż przy rozwoju któregokolwiek z innych samochodów wyścigowych Porsche klasy GT”.

m16_5488

Dane techniczne Porsche 911 RSR, rok modelowy 2017

Koncepcja
Jednomiejscowy samochód wyścigowy przeznaczony dla kategorii LM-GTE

Waga/wymiary
Masa własna: około 1243 kg (podstawowa masa własna, w zależności od przepisów)
Długość: 4557 mm (bez splittera, tylnego skrzydła i dyfuzora)
Szerokość: 2042 mm (przednia oś) / 2048 mm (tylna oś)
Rozstaw osi: 2516 mm

Silnik
Chłodzony cieczą, 6-cylindrowy bokser, umieszczony tuż przed tylną osią; pojemność skokowa 4000 cm3, skok tłoka: 81,5 mm, średnica cylindra: 102 mm; moc: około 375 kW (510 KM) – zależnie od zwężki; cztery zawory na cylinder; bezpośredni wtrysk benzyny; układ smarowania z suchą miską olejową; jednomasowe koło zamachowe, moc silnika ograniczona zwężką; elektroniczna przepustnica.

Skrzynia biegów
Sekwencyjna przekładnia 6-stopniowa z kołami stale zazębionymi; układ wzdłużny, dwuwałkowy z przekładnią stożkową; magnezowa obudowa skrzyni; wielotarczowy samoblokujący mechanizm różnicowy z blokadą wiskotyczną; trzytarczowe karbonowe sprzęgło wyścigowe.

Nadwozie
Zoptymalizowana pod kątem masy konstrukcja z aluminium i stali; zdejmowana pokrywa dachowa zapewniająca dostęp do kokpitu; zintegrowane w dachu tuleje podnośne; zbiornik paliwa FT3 umieszczony z przodu pojazdu; spawana klatka bezpieczeństwa; siedzenie zgodne z FIA 8862-2009, na sztywno przymocowane do podwozia; sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa dostosowane do kołnierzy HANS; wzdłużna regulacja modułu pedałów; karoseria z kompozytów wzmacnianych włóknami węglowymi (CFRP) i szybko wymienianymi panelami; tylne skrzydło z mocowaniami typu „łabędzia szyja”; czterokolumnowy podnośnik pneumatyczny z ciśnieniowym zaworem bezpieczeństwa; elektronicznie uruchamiany system gaśniczy; podgrzewana przednia szyba.

Zawieszenie
Oś przednia: podwójne wahacze poprzeczne; amortyzatory z regulacją czterech parametrów; podwójne sprężyny (sprężyna główna i pomocnicza); stabilizatory regulowane za pomocą nastawników; elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy.
Oś tylna: zintegrowana rama pomocnicza z podwójnymi wahaczami poprzecznymi; amortyzatory z regulacją czterech parametrów; podwójne sprężyny (sprężyna główna i pomocnicza); stabilizatory regulowane za pomocą nastawników; hydrauliczne wspomaganie kierownicy; wał napędowy z przegubem trójramiennym.

Układ hamulcowy
Dwa niezależne obwody dla przedniej i tylnej osi z regulacją rozkładu siły hamowania.
Oś przednia: 6-tłoczkowe, wyścigowe zaciski aluminiowe typu monoblok z szybkozłączem; wentylowane wewnętrznie stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 390 mm; wyścigowe klocki hamulcowe; zoptymalizowane kanały chłodzenia hamulców.
Oś tylna: 4-tłoczkowe, wyścigowe zaciski aluminiowe typu monoblok z szybkozłączem; wentylowane wewnętrznie stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 355 mm; wyścigowe klocki hamulcowe; zoptymalizowane kanały chłodzenia hamulców.

m16_5492

Koła/opony
Oś przednia: jednoczęściowe, kute obręcze z lekkich stopów, 12,5 J x 18, ET = 25, centralna nakrętka mocująca; opony: slicki Michelin 30/68-18.
Oś tylna: jednoczęściowe, kute obręcze z lekkich stopów, 13 J x 18, ET = 37, centralna nakrętka mocująca; opony: slicki Michelin 31/71-18.

Elektryka
Centralna jednostka rejestrująca Cosworth; wielofunkcyjna kierownica z CFRP ze zintegrowanym ekranem; manetki zmiany biegów i szybkozłącze; układ antyzderzeniowy Collision Avoidance System; alternator z systemem sterowania połączony z akumulatorem LiFePo4; reflektory LED-owe; LED-owe tylne światła plus lampa deszczowa; podświetlany numer samochodu i oświetlenie pojazdów znajdujących się w czołówce wyścigu; lampa światła czarnego w kokpicie; elektrycznie regulowane lusterka na błotnikach z funkcją pamięci ustawień; system monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TMPS); system podawania napoju; klimatyzacja; membranowy panel przełączników na z fluorescencyjnymi oznaczeniami konsoli środkowej.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News