Piłka meczowa Porsche

Piłka meczowa Porsche

m16_4071

Podaj dalej

6 listopada na torze Formuły 1 w Szanghaju odbędzie się przedostatnia, ósma runda Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA 2016 (WEC). Rok temu Porsche świętowało tu już zdobycie mistrzostwa świata producentów – a celem tegorocznego 6-godzinnego wyścigu jest obrona tego tytułu. Jak dotychczas dwa prototypy 919 Hybrid wygrały w tym sezonie pięć wyścigów, a zespół Porsche prowadzi w klasyfikacji producentów z wynikiem 263 pkt. przed Audi (204 pkt.) i Toyotą (174 pkt.). Po podsumowaniu niedzielnej rywalizacji mógłby cieszyć się z zachowania tytułu, o ile tylko utrzyma przewagę w wysokości co najmniej 44 pkt.


m16_4919

Bardzo żałujemy, że wraz z początkiem przyszłego sezonu Audi wycofuje się ze startów w mistrzostwach WEC. Porsche przystąpi do zmagań w całym sezonie 2017 zgodnie z planem. Dotychczas program LMP1 przyniósł znaczne korzyści w zakresie wiedzy i innowacyjnych rozwiązań przeznaczonych dla samochodów seryjnych – w szczególności dotyczy to udziału w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

W tegorocznej walce o mistrzostwo nie wypada się przesadnie odprężać – ostrzega Fritz Enzinger. Wiceprezes LMP1 zwraca uwagę na zeszłoroczne doświadczenia: „W finałowym wyścigu sezonu 2015 w Bahrajnie zdobycie mistrzostwa świata kierowców wydawało się stosunkowo proste. Nasz samochód przodował w stawce, wystarczyło zająć czwarte miejsce. Tymczasem wyścig zamienił się w morderczą walkę, z powodu usterek wylądowaliśmy na piątej pozycji. Wszystko udało się tylko dlatego, że wygrał drugi prototyp. Wniosek: podczas 6-godzinnego wyścigu wszystko może się zdarzyć – czy to na pierwszym zakręcie, tuż po starcie, czy w ostatnich minutach, jak w tegorocznym Le Mans. Kluczowym wyzwaniem jest zawsze bezproblemowe dojechanie do mety”.

m16_4920

Szef zespołu Andreas Seidl analizuje: „Układ toru w Szanghaju zdaje się lepiej odpowiadać charakterystyce »919« niż Fuji Speedway, gdzie rywalizowaliśmy ostatnio. Ale w grę wchodzi tu mnóstwo czynników, a ostatnie dwa wyścigi pokazały, że konkurencja jest co najmniej na tym samym poziomie, co my. W Austin, a także w Fuji, mieliśmy problemy z samochodem numer 2 – z przodu gromadziło się w nim mnóstwo gumy z nawierzchni toru. Prototyp tracił balans, aż do wymiany przedniego pasa. W Szanghaju znów chcemy walczyć o najwyższe miejsca z naszym sprawdzonym, niezawodnym 919 Hybrid i kolejnym bezbłędnym popisem pracy naszego zespołu”.

W mistrzostwach świata kierowców prowadzi trio w składzie: Romain Dumas, Neel Jani i Marc Lieb z wynikiem 140 pkt. Za nimi plasują się najlepsze ekipy kierowców Toyoty (117 pkt.) i Audi (111,5 pkt.). Aby zdobyć tytuł mistrzowski w Szanghaju, Dumas, Jani i Lieb musieliby zwiększyć swoją obecną, 23-punktową przewagę do 26 pkt. Timo Bernhard, Brendon Hartley i Mark Webber zajmują czwartą pozycję – w siedmiu wyścigach zdobyli 93,5 pkt.

m16_5016

Opracowany w Weissach prototyp Porsche 919 Hybrid generuje moc systemową przekraczającą 900 KM (662 kW). Jego silnik spalinowy to przełomowa konstrukcja zbudowana w technologii downsizingu – kompaktowa, turbodoładowana jednostka benzynowa V4 o pojemności zaledwie 2l osiąga moc blisko 500 KM (368 kW) i napędza koła tylnej osi. Dodatkowo, na życzenie kierowcy przednie koła wprawia w ruch motor elektryczny o mocy ponad 400 KM (294 kW), zasilany prądem z akumulatora litowo-jonowego, do którego trafia energia z dwóch różnych systemów odzyskiwania: podczas hamowania przedniej osi oraz ze spalin.

Wypowiedzi przed wyścigiem

Kierowcy Porsche 919 Hybrid z numerem 1:

Timo Bernhard (35 lat, Niemcy): „Tor w Szanghaju nie jest najłatwiejszy do jazdy, ale całkiem go lubię. Nie leży mi tylko pierwszy zakręt: mocno »zakręcony«, jakby miał się nigdy nie skończyć. Z czasem jest coraz ciaśniej i wolno. Kolejne zakręty mija się z bardzo różną prędkością – niektóre dość szybko, ale jest kilka kombinacji, gdzie trzeba bardzo precyzyjnie dobierać tor jazdy”.

Brendon Hartley (26, Nowa Zelandia): „Po otarciu się o zwycięstwo w Fuji wydaje się bardzo mało prawdopodobne, że nasza załoga będzie miała szansę walczyć o mistrzostwo świata kierowców. Mimo to zrobimy co w naszej mocy, aby zabezpieczyć zdobycie mistrzostwa producentów dla Porsche, no i będziemy walczyć o kolejną wygraną. Tor w Szanghaju powinien pasować do charakterystyki naszej »919«”.

Mark Webber (40 lat, Australia): „Po epickiej walce z rywalami na Fuji z nadzieją czekam na występ w Szanghaju, gdzie spodziewam się czegoś bardzo podobnego. Wierzę, że Porsche 919 Hybrid to odpowiedni samochód na ten tor, a zarówno ja, jak i Timo i Brendon bardzo lubimy się na nim ścigać. Oczywistym celem na ten weekend jest stanąć na najwyższym stopniu podium, ale – jak widać po naszych ostatnich 4 czy 5 wyścigach – w ciągu tych 6 godzin wszystko musi się perfekcyjnie ze sobą zgrać. Potrafimy tego dokonać”.

m16_5013

Kierowcy Porsche 919 Hybrid z numerem 2:

Romain Dumas (38 lat, Francja): „W Szanghaju musimy zrobić wszystko, żeby wrócić do naszej dobrej formy. Od 24-godzinnego wyścigu Le Mans mamy trudności, ale ich przyczyn nie udało nam się jeszcze zidentyfikować. Oczywiście czwarte czy piąte miejsce nie odpowiada naszym możliwościom. Musimy znów pokazać nasze mocne strony”.

Neel Jani (32 lata, Szwajcaria): „Jak dotąd zawsze dobrze wypadaliśmy w Szanghaju i spodziewam się, że znów będziemy na czele. Ale będzie ciężko. Cel jest jasny: żeby zdobyć mistrzostwo kierowców, musimy dojechać do mety przed naszymi bezpośrednimi rywalami, czyli Toyotą z numerem 6 i Audi z numerem 8. Wiadomo, że to silni przeciwnicy. Klasyczna filozofia wyścigów długodystansowych od dawna się nie sprawdza. Poziom zmagań w WEC jest ekstremalnie wysoki, liczy się sprint od pierwszego do ostatniego okrążenia. Po 6 godzinach wyścigu o wygranej czy przegranej decydują pojedyncze sekundy. Nasza sytuacja punktowa jest dobra, ale na każdej zmianie musimy wykorzystać swój maksymalny potencjał”.

Marc Lieb (36 lat, Niemcy): „Ostatnie 4 wyścigi nie były udane. W kluczowej fazie mistrzostw chcemy się wybić i zaprezentować zwyżkę formy, której się od nas oczekuje – i która spełnia nasze własne standardy. Emocje gwarantowane”.

Tabele punktowe dostępne są pod adresem: http://www.fiawec.com/courses/classification.html
Wszystkie wyniki: http://fiawec.alkamelsystems.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News