Oba Porsche 919 Hybrid na czele po pierwszych kwalifikacjach
Le Mans. W pierwszej z trzech sesji kwalifikacyjnych 24-godzinnego wyścigu Le Mans oba egzemplarze Porsche 919 Hybrid zaprezentowały doskonałą formę. Najlepszy czas okrążenia spośród 60 aut w stawce „wykręcił” Neel Jani. W środowy wieczór szwajcarski kierowca pokonał liczący 13,629 km długości tor w ciągu 3:19,733 min. Razem z nim ekipę prototypu z numerem 2 tworzą Romain Dumas (Francja) i Marc Lieb (Niemcy). Drugi najlepszy czas – 3:20,203 min – osiągnął Niemiec Timo Bernhard, który z Brendonem Hartleyem (Nowa Zelandia) oraz Markiem Webberem (Australia) dzieli kokpit bratniego 919 Hybrid z numerem 1.
Przed Le Mans odbywają się łącznie trzy sesje kwalifikacyjne, trwające po 2 godziny każda. Najlepszy czas okrążenia uzyskany w ciągu tych 6 godzin decyduje o pozycji samochodu na starcie. Ponieważ warunki pogodowe mogą ulec zmianie, nie wiadomo, czy środowe wyniki – osiągnięte na suchym torze – będą decydowały o kolejności zawodników. Z powodu czerwonej flagi pierwsza sesja została przerwana na 13 minut, organizatorzy nie zdecydowali się jednak na jej przedłużenie. Nie brakowało też incydentów i przypadków wywieszania żółtej flagi, przez co niełatwo było o „czyste” okrążenie. Druga sesja kwalifikacyjna odbędzie się dziś w godzinach 19:00-21:00, a trzecia – również jeszcze dzisiaj, od 22:00 do 24:00.
Jedyne wolne przejazdy odbyły się wczoraj w godzinach 16:00-20:00. I w nich oba samochody Porsche zajęły pierwsze dwa miejsca. Najszybsze czasy okrążenia „wykręcili” Jani (3:22,011 min) i Hartley (3:22,550 min). Warunki podczas czterogodzinnej sesji nie należały do najlepszych – okresowo padał deszcz, poza tym doszło do kilku wypadków.
Wypowiedzi po pierwszych kwalifikacjach
Fritz Enzinger, wiceprezes LMP1: „Ponieważ warunki pogodowe są dyskusyjne, czołowe miejsca w pierwszej sesji mogą mieć duże znaczenie. Zaliczyliśmy bezbłędny występ. Obie »919« Hybrid uzyskały najlepsze czasy okrążeń przy sporym ruchu, a to oznacza, że mogą pojechać jeszcze szybciej. Z niecierpliwością czekamy na drugą i trzecią rundę kwalifikacyjną”.
Andreas Seidl, szef zespołu: „Za nami udane rozpoczęcie wyścigowego weekendu. Wszyscy kierowcy ukończyli obowiązkowe nocne okrążenia, a oba samochody ukończyły sesję bez żadnych problemów. Realizujemy nasz program na tyle, na ile pozwalają warunki pogodowe i wypadki na torze. Znaleźliśmy odpowiedzi na wszystkie otwarte kwestie, które rozważaliśmy. Oczywiście jesteśmy zadowoleni z wyników obu prototypów – Neel i Timo spisali się na medal, a do tego nie podejmowali żadnego zbędnego ryzyka, chociaż musieli zmagać się z gęstym ruchem. Cały zespół wykazał się dziś duży skupieniem i pozostaje mieć nadzieję, że tak będzie aż do niedzieli”.
Kierowcy Porsche 919 Hybrid numer 1:
Timo Bernhard (35 lat, Niemcy)
9 wyścigów: zwycięstwo w klasyfikacji generalnej 2010, drugie miejsce w „generalce” 2015, zwycięstwo w klasie GT 2002
„Kwalifikacje dostarczyły nam sporo emocji. Miałem dwa podejścia do najlepszego okrążenia, oba wyglądały bardzo obiecująco – ale za każdym razem na zakrętach Porsche natrafiałem na wolniejsze samochody, kosztowało mnie to mnóstwo czasu. Cóż, przejechanie tu »czystego« okrążenia zawsze jest loterią. W każdym razie sporo się nauczyłem, a to jest ważne”.
Brendon Hartley (26 lat, Nowa Zelandia)
4 wyścigi: drugie miejsce w klasyfikacji generalnej 2015
„Timo miał »mega« start, wykręcił najlepsze czasy w dwóch sektorach i był na dobrej drodze do pokonania najlepszego okrążenia, jednak totalnie nie miał szczęścia co do ruchu w ostatnim sektorze. Ale właśnie tak wyglądają kwalifikacje przy 60 autach na torze. Poza tym mam jeszcze dwie sesje. Dobrze było kolejny raz zaznajomić się z torem w ciemności. Wszystko poszło gładko, a nasze pierwsze i drugie miejsce to wspaniała zasługa całego zespołu”.
Mark Webber (39 kat, Australia)
4 udziały: drugie miejsce w klasyfikacji generalnej 2015, a także udział w latach 1998 i 1999 (nie ścigał się)
„Udało nam się sprawdzić większość rzeczy, które chcieliśmy zweryfikować. Jeszcze jeden dzień kwalifikacji i zacznie się prawdziwa »zabawa«. Myślę, że mamy już dość praktyki i coraz bardziej czekamy na wyścig”.
Kierowcy Porsche 919 Hybrid z numerem 2
Romain Dumas (35 lat, Francja)
15 wyścigów: zwycięstwo w klasyfikacji generalnej 2010, trzecie miejsce w „generalce” 2007, piąte miejsce w „generalce” 2015, zwycięstwo w klasie GTE 2013
„Swoje okrążenia przejeżdżałem późnym wieczorem, no i niestety trafiłem na strefy wolnej jazdy. Mimo to pierwsza sesja była dobrą okazją do poćwiczenia przed wyścigiem. Czekam na dwie kolejne”.
Neel Jani (32 lata, Szwajcaria)
7 wyścigów: rekord w klasyfikacjach i piąte miejsce w klasyfikacji generalnej 2015
„Ciężko było dziś o »czyste« okrążenie. Ruch był gęsty, sporo samochodów poruszało się bardzo wolno. Wydaje mi się, że nikt nie zaliczył dziś naprawdę szybkiego okrążenia. Po pierwszej sesji kwalifikujemy się na pole position, ale stać nas na więcej. Jesteśmy bardzo zadowoleni z samochodu”.
Marc Lieb (35 lat, Niemcy)
10 wyścigów: piąte miejsce w „generalce” 2015, zwycięstwa klasowe – GTE 2013, GT2 2010, GT 2005
„W czasie drugiej próby miałem o wiele mniej stref wolnej jazdy niż w pierwszej i ogólnie jechało się znacznie lepiej, mimo dużego ruchu. Na pewno zrobiliśmy dziś kolejny krok do przodu, pierwszą sesję możemy uznać za niezły sukces. Teraz czekamy na sesję za dnia i cieplejszy tor, by zobaczyć, jak wypadamy w takich warunkach. A ponieważ przed nami jeszcze dwie sesje, niczego na razie nie możemy uznać za pewnik”.