Rozpoczynamy Rajd Finlandii

Rozpoczynamy Rajd Finlandii

Podaj dalej

Rajd Finlandii to jeden z najciekawszych i najszybszych rajdów w kalendarzu, a kierowcy nigdy nie kryją emocji związanych z tym startem. Każdy chciałby tutaj wygrać, jednak z całą pewnością faworytami będą zawodnicy Volkswagena. Zobaczcie, co do powiedzenia przed rajdem mieli kierowcy startujący w barwach fabrycznyk ekip WRC.

Image00002
Volkswagen

Sebastien Ogier: – Przed rajdem zrobiłem sobie kilka dni urlopu, co zawsze pozwala się wyciszyć. W połowie sezonu można w ten sposób naładować akumulatory. Jeśli chodzi o Rajd Finlandii, to należy on absolutnie do moich faworytów w całym kalendarzu rajdowym. W samochodzie naprawdę czuje się, co to prędkość, porównujemy to z jazdą na kolejce górskiej. Trasa stale prowadzi w dół i w górę, prawie nigdy nie jest równa. Jest mnóstwo dalekich skoków nad niespodziewanymi hopami. Często w ogóle nie widać, którędy prowadzi trasa, dlatego tak ważny jest dobry opis. Poza tym, trzeba dobrze wiedzieć, jak zachowuje się samochód podczas skoku, żeby nie przeżyć jakiejś przykrej niespodzianki. Podczas Rajdu Finlandii szczególnie widowiskowy moment – to odcinek specjalny Ouninpohja. Gdyby mnie ktoś poprosił o wymienienie najlepszych oesów w całych mistrzostwach, Ouninpohja na pewno byłby wśród nich. Przed dwoma laty uzyskałem rekordowy czas przejazdu tego odcinka. Także w tym roku chciałbym być na nim najszybszy. Ale to nie będzie proste, bo Finowie zawsze są bardzo zdeterminowani na własnym terenie. W tym roku muszę się liczyć znowu przede wszystkim z kolegą z zespołu – Jari-Matti Latvalą. To z nim będzie najcięższa walka.

Jari-Matti Latvala: – Finlandia należy do najtrudniejszych i najszybszych rajdów w kalendarzu mistrzostw. Każdy skok trzeba wykonywać rozsądnie. Moi koledzy Sebastien Ogier i Andreas Mikkelsen są w bardzo dobrej formie i na pewno zrobią wszystko, żeby wygrać. Ale ja też chcę! Tym ważniejsze, żebym był skoncentrowany od pierwszej sekundy i walczył na każdym metrze trasy. Chciałbym przeżyć te same emocje, co w zeszłym roku stając na podium. Rajd Finlandii był wtedy dla mnie niesamowity. Chwila, gdy stałem na podium ściskając puchar, a wszyscy fani cieszyli się wraz ze mną to niezapomniane przeżycie. Rajd Finlandii jest rozgrywany na moim podwórku i to daje mi oczywiście dodatkową motywację, ale też sprawia, że człowiek znajduje się pod szczególną presją. W takich chwilach wyjątkowo ważny dla mnie jest mój psycholog Christoph Treier. Sprawia, że na starcie staję spokojny i opanowany.

Andreas Mikkelsen: – Ostatni rajd, w Polsce, był dla nas bardzo dobry. Przez cały czas naciskaliśmy na Sebastiena Ogiera. Zobaczymy, co da się zrobić teraz, w Finlandii. Spodziewam się, że ten rajd będzie dla mnie znacznie trudniejszy. Polska dla wszystkich kierowców była w mniejszym lub większym stopniu ziemią nieznaną, było wiele nowych odcinków specjalnych. Za to Rajd Finlandii składa się z „klasyków”, które wielu kierowców świetnie zna. Jednak przez lata dużo się w Finlandii nauczyłem i myślę, że potrafię dotrzymać kroku najlepszym. Inna rzecz, że byłbym bardzo zadowolony, gdybym zajął jakieś miejsce na podium. Rajd Finlandii jest bardzo wymagający z powodu skoków i niewidocznych hop, które pokonuje się z ogromnymi prędkościami. Bardzo mi się to podoba. Przed skokiem należy dobrze ustawić auto, żeby nie wylądować tam, gdzie się nie powinno i nie daj Boże nie wypaść z trasy. Po prostu, opis trasy musi być bardzo dobry, dlatego tak ważne jest jej objechanie przed rajdem. Najbardziej spektakularny jest słynny oes Ouninpohja. Jest niezwykle szybki i wymagający, zwłaszcza pierwsze 20 km pędzi się z ogromną prędkością po szerokich drogach, zaliczając jeden skok po drugim. Przejeżdżając trasę przed rajdem trudno ocenić, jak szybko naprawdę można pokonać te hopy, bo próbując trasę nie można przekraczać 70 km/h. Podczas rajdu ma się tam na liczniku prawie 200 km/h. Także tu najważniejszy jest opis. Mam ogromny respekt przed tym oesem.

M-Sport
M-Sport

Elfyn Evans: – Jesteśmy przed jednym z moich ulubionych rajdów w całym kalendarzu i czuję się bardzo dobrze, wierząc, że wykorzystaliśmy już limit pecha w tym roku. Chcę potwierdzić naszą dobrą formę w Polsce, jednak bardziej niż czegokolwiek innego pragnę pojechać bardzo szybko na tych wspaniałych odcinkach i wyciągnąć z tego jak najwięcej będzie się dało. W Finlandii wurcem jeździłem po raz pierwszy rok temu i muszę przyznać, że było to niesamowite przeżycie. Bardzo szybkie i techniczne trasy dają świetne odczucia, fenomenalne. Jednak nie chodzi tu tylko o gry i zabawy. Wiemy, że margines w Finlandii jest bardzo mały, ponieważ prędkości dochodzą do wysokich granic. Będzie bardzo trudno odrobić jakąkolwiek stratę, więc postaramy się jechać czysto od samego początku.

Ott Tanak: – Nie mogę już doczekać się Rajdu Finlandii. Prędkości są wysokie i jeśli dobrze ustawisz samochód jazda sprawia ogromną frajdę. Wiem, że po Rajdzie Polski poprzeczka została ustawiona bardzo wysoko, jednak w Finlandii odcinki są zupełnie inne. Prędkość jest podobna, jednak same drogi są dużo bardziej techniczne i jest więcej hop, które wymagają idealnej linii jazdy. W Polsce było dość płasko i prawie wogóle nie było ślepych zakrętów. Przeprowadziliśmy bardzo kompleksowy test, więc nasze auto powinno być bardzo dobrze przygotowane do tego rajdu. Wszystkie Volkswageny będą bardzo szybkie i będziemy chcieli utrzymać ich tempo. Jeśli chcemy to osiągnąć, będziemy musieli ciężko pracować.

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Citroen

Mads Ostberg: – Rajd Finlandii zawsze jest bardzo ekscytującym wydarzeniem. Spodziewamy się pewnych korzyści odniesionych dzięki naszemu programowi testowemu, który pomógł w ustawieniu naszych DS3 WRC – aut które rok temu były na tych trasach dość konkurencyjne. Ostatnie poprawki aerodynamiczne i części z tego sezonu powinny umocnić naszą pozycję w przyszłości. Musimy być w pełni skoncentrowani i jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, powinniśmy ukończyć na podium.

Kris Meeke: – W rajdach, które odbywają się w drugiej połowie sezonu mam generalnie więcej doświadczenia, a odcinki przygotowane na tę rundę są bardzo podobne do zeszłorocznych. Będie sporo emocji, ponieważ przejeżdżamy w tym roku pełną wersję Ouninpohji. Ważne jest, abyśmy rozpoczęli rajd z właściwymi notatkami. Musimy również przyłożyć sporo uwagi do ustawień samochodu, ponieważ w warunkach panujących w Finlandii będą one kluczowe. Świetnie byłoby powtórzyć nasze tempo z ostatnich rajdów, jednak wiemy, że konkurencja będzie rownież bardzo szybka!

Hyundai
Hyundai

Thierry Neuville: – Jest mnóstwo rzeczy, które czynią Finlandię szczególną dla mnie. Po pierwsze: jest szybka! Średnia prędkość jest jedną z najwyższych w całym kalendarzu. Fajnie się jeździ po fińskich trasach również dlatego, że jest na nich mnóstwo hop. Podczas jazdy odnosi się wrażenie, że samochód spędza tyle samo czasu w powietrzu, co na drodze. Dla mnie jest to z pewnością jedno z lepszych wydarzeń w roku. Mam nadzieję, że utrzymamy dobre tempo i właściwy rytm, który pozwoli nam na awans w klasyfikacji generalnej.

Dani Sordo: – Finlandia jest niesamowicie szybkim rajdem – musisz mieć dużo zaufania w swoje notatki, ponieważ za zakrętami mogą czaić się różne rzeczy. Mam nadzieję, że ten weekend przebiegnie dla nas bezproblemowo i wyciśniemy z samochodu tyle, ile będzie się dało. Zawsze lubię jeździć po tych oesach, gdzie mamy wiele okazji do wrzucenia szóstego biegu. Mam nadzieję, że szczęście się do nas uśmiechnie i dowieziemy do mety dobry wynik.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News