W ostatnich latach producenci raczej zmniejszali pojemność silników w autach. Jednym z ostatnich potężnym motorów była jednostka V12 BMW o pojemności 6,6-litra z turbodoładowaniem.
Jaką moc generuje taki silnik i w którym aucie był montowany?
Jednostka V12 o pojemności 6,6-litra była oferowana przede wszystkim w BMW M760Li. Motor ten generuje moc 585 lub 610 KM. Słabsza odmiana – o ile w ogóle można tak o niej powiedzieć – ma imponujący maksymalny moment obrotowy na poziomie 850 Nm. Co ciekawe, ta mocniejsza ma co prawda więcej mocy, ale mniejszy moment obrotowy na poziomie 800 Nm.
Sprint do setki to w przypadku M760Li od 3,7 s do 3,8 s. Prędkość maksymalna to 250 km/h, a po zdjęciu elektronicznego ogranicznika wzrasta ona do 305 km/h. Za tak rewelacyjne osiągi odpowiada oczywiście nie tylko silnik, ale też bardzo szybka 8-biegowa skrzynia automatyczna oraz napęd na 4 koła xDrive. Przez cały czas moment obrotowy przekazywany jest tylko na koła tylnej osi. Przednia dołącza się w przypadku uślizgu tylnej.
Wiele osób oczekuje od napędu stałego rozdziału między osiami. Jednak filozofia marki BMW jest zupełnie inna. Chodzi o to, aby kierowca miał pozostawiony margines na błędy i zarzucanie tyłem w lekkim kontrolowanym poślizgu. Właśnie za to klienci ceną markę BMW. Prowadzenia auta ma być po prostu zabawą i nie może być przesadnie łatwe. Naszym zdaniem to słuszna wizja.
Podwójnie doładowana jednostka V12 od BMW jest jeszcze w innych autach
Jednym z przykładów jest Rolls- Royce Wraith. W przypadku tego ekskluzywnego brytyjskiego coupe jednostka ta generuje moc 632 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 800 Nm. Samochód waży ponad 2400 kg, więc osiągi nie są już tak spektakularne jak w BMW. Auto osiąga setkę w 4,6 s. Jednak nie o to chodzi w tym aucie.
Silnik ten jest dostępny również w innych modelach Rolls-Royce’a. W tym między innymi w limuzynie Ghost czy w kabriolecie Dawn. Obecnie silnika N74 nie da się już zamówić w Serii 7 od BMW. Jednostka ta jest dostępna już tylko w brytyjskich autach marki Rolls-Royce. Bawarczycy wycofali silnik V12, jednak na pocieszenie pozostała jeszcze podwójnie doładowana V8. Mamy nadzieję, że jednostka 12-cylindrowa jeszcze wróci w kolejnej generacji Serii 7. Choć jest duże prawdopodobieństwo, że to było ostatnie BMW z takim silnikiem.
Fot. BMW