Imola rozpocznie pierwszą europejską część sezonu F1

Przejdź do dyskusji

Imola rozpocznie pierwszą europejską część sezonu F1

Imola rozpocznie pierwszą europejską część sezonu F1

Obecna sytuacja na świecie na wielu wymusiła zmianę trybu życia. Wpłynęła również na Formułę 1, która paradoksalnie zyskała na kalendarzowych roszadach i możemy oglądać rywalizację na klasycznych europejskich torach, które powróciły w miejsce wielu projektów Hermanna Tilke. W ten weekend ponownie wrócimy do klasyki. Przed nami GP Dell’emilia Romagna.

Kierowcy po czternastoletnim rozbracie z F1 w zeszłym roku powrócili na tor w Imoli. Nie mieli jednak zbyt wielu okazji, by przypomnieć sobie układ włoskiego toru, ponieważ zastosowano wówczas sprinterski harmonogram weekendu jedynie z jednym treningiem. W tym tygodniu powróci jednak klasyczny format jazd.

Budowę toru rozpoczęto w 1950 roku, gdy położono kamień węgielny. Pierwszy raz okazję do testów na Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari kierowcy mieli w 1952 roku. Już rok później zorganizowano pierwszy wyścig. Formuła 1 zadebiutowała w Imoli w 1980 roku. W GP Włoch najlepszy był Nelson Piquet w Brabhamie. Rok później rozpoczęła się 25-letnia historia GP San Marino.

Sukces z GP Włoch powtórzył Piquet, który został pierwszym triumfatorem GP San Marino. W Imoli w przeszłości wygrywali także m.in. Michael Schumacher Alain Prost i Ayrton Senna, który w 1994 roku zginął na włoskim obiekcie.

Zakręt Tamburello w przeszłości uznawany był za niezwykle niebezpieczny. W 1980 roku zdecydowano się na przebudowę toru i dodanie szykany, by ograniczyć prędkości zawodników. Szybki łuk nadal pozostał jednak wyboisty. Co więcej bardzo blisko znajdowała się betonowa bariera, która oddzielała tor od rzeki Santerno.

W 1987 roku w tym miejscu bardzo groźny wypadek po uszkodzeniu opony miał Nelson Piquet. Dwa lata później Ferrari rozbił Gerhard Berger. Auto zapaliło się, ale dzięki szybkiej pomocy służb zdołał opuścić auto. Dopiero śmierć Ayrtona Senny dała włodarzom F1 i toru do myślenia, co do przyszłości zdradliwego zakrętu.

Obiekt ponownie przebudowano i nowa konfiguracja była używana w latach 1995-2006. Obecny układ pochodzi z 2008 roku. Kierowcy walczą na pętli mierzącej 4,909 km. Do pokonania jest dziewiętnaście zakrętów.

Pierwsza europejska runda odbędzie się według klasycznego harmonogramu F1. Na piątek zaplanowano dwie godzinne sesje treningowe. Pierwsza rozpocznie się o 11:00, a druga o 14:30. Sobota to trzeci godzinny trening ze startem o 11:00 oraz walka o pole position. Kwalifikacje zaplanowano na 14:00. Niedzielny wyścig rozpocznie się o 15:00.

Rekordem okrążenia może pochwalić się Valtteri Bottas, który w zeszłym roku w walce o pole position popisał się czasem 1:13,609.

Przeczytaj również