Przed czym konkretnie chronią filtry kabinowe? Jakie są rodzaje tego typu filtrów i który z nich najlepiej wybrać? O tym piszemy poniżej.
Obecnie filtry kabinowe, zwane również przeciwpyłkowymi, są fabrycznie instalowane niemal we wszystkich nowych samochodach. Większości kierowcom trudno sobie wyobrazić prowadzenie pojazdu wypełnionego zanieczyszczonym powietrzem.
Zadanie filtra przeciwpyłkowego
Celem działania filtra kabinowego jest powstrzymanie zanieczyszczeń zewnętrznych przed wtargnięciem do wnętrza pojazdu. Dzięki niemu w samochodzie nie pojawiają się przykre zapachy, a powietrze nie jest szkodliwe dla zdrowia. Warto podkreślić, że filtr kabinowy nie ma żadnego wpływu na pracę silnika, w przeciwieństwie do filtrów powietrza czy oleju. Ma on jednak ogromne znaczenie dla komfortu jazdy oraz zdrowia kierowcy, jak i pasażerów.
Dwa typy filtrów kabinowych
Na rynku są dziś dostępne dziesiątki rodzajów filtrów kabinowych, które jednak można zaklasyfikować do jednej z dwóch grup:
- filtry standardowe – nieskomplikowane konstrukcyjnie, zatrzymują jedynie największe cząsteczki zanieczyszczeń
- filtry węglowe – posiadają złoża węgla aktywnego, co zwiększa ich funkcjonalność i skuteczność
Oba rodzaje filtrów zatrzymują wszystkie najczęściej pojawiające się w czasie jazdy zanieczyszczenia makrocząsteczkowe, takie jak sadza, pył drogowy, czy kurz. Mimo to różnice w działaniu filtrów standardowych i węglowych są znaczące. Te drugie bowiem nie pozwalają wtargnąć do wnętrza pojazdu również wielu szkodliwym gazom, takim jak spaliny benzynowe, siarka, węglowodory i wiele innych. Ponadto, złoża węglowe filtrują także pyłki kwiatowe, co wiosną jest niezwykle istotne dla alergików.
Ceny filtrów kabinowych
Koszty związane z zakupem filtra ze złożem węglowym zdają się jego jedyną wadą. Ze względu na większą skuteczność tego filtra, jego cena jest oczywiście nieco wyższa. Może się to okazać problemem dla posiadaczy nowszych pojazdów, w których klimatyzacja wymaga często instalacji kilku filtrów kabinowych. W takim przypadku wielu sięga po filtry tradycyjne, które bez trudu można kupić za 30 złotych. Natomiast dobrej jakości filtry kabinowy ze złożem węglowym można znaleźć w cenie 70-80 złotych.
Na jaki filtr się zdecydować?
Ostateczna decyzja w kwestii wyboru filtra kabinowego należy oczywiście do kierowcy. Wielu wystarcza standardowy filtr, dzięki któremu nie czują nieprzyjemnego zapachu. Jeżeli jednak samochodem przewozi się dzieci lub alergików, zakup filtra z węglem aktywnym wydaje się koniecznością. Ponadto, bardziej zaawansowany filtr kabinowy przydaje się również mieszkańcom dużych miast, w których poziom zanieczyszczenia powietrza jest wyjątkowo wysoki.