WRC Motorsport&Beyond

Wyjątkowe samochody marki Horch na Classic Days Schloss Dyck

Podczas tegorocznego festiwalu samochodów zabytkowych Classic Days odbywającego się w dniach od 3 do 5 sierpnia na zamku Dyck, Audi Tradition zaprezentuje kilka klasycznych samochodów marki Horch.

Z okazji 150 rocznicy urodzin Augusta Horcha, na linii startu staną cztery wozy marki Horch z pierwszej połowy XX wieku. Modele Horch 10/50 KM z 1925 roku, Horch 305 Landaulet z 1928 roku, Horch 850 Pullman Cabriolet z 1936 roku i Horch 930 S. Będzie można zobaczyć także rzadki model motocykla DKW 500 UL z 1937 roku.

Festiwal Classic Days Schloss Dyck odbywa się w tym roku już po raz trzynasty. Ze względu na swój charakter, uchodzi on za „niemiecki odpowiednik festiwalu Goodwood”. W przepełnionej duchem klasyki atmosferze zamku Dyck w pobliżu miejscowości Neuss, zorganizowano imprezę będącą barwnym połączeniem garden party, spotkania klubowego właścicieli zabytkowych pojazdów, konkursu elegancji i sportu motorowego, w którym udział bierze 400 zabytkowych samochodów. Oczekuje się, że na zlot przybędzie ok. 40 tysięcy gości.

Model Horch 10/50 KM z roku 1925, to najstarszy pojazd marki Horch w kolekcji Audi Tradition. Ten otwarty samochód rajdowy był pierwszą pracą naczelnego konstruktora marki Horch Paula Daimlera. Automobil stanowi symbol podwójnej zmiany: był to ostatni czterocylindrowiec i ostatni samochód z kierownicą po prawej stronie, jaki wyprodukowano w zakładach w Zwickau. Model prezentowany na zamku Dyck to jedyny na świecie egzemplarz tego modelu zdolny do jazdy.

W roku 1926 August Horch zaprezentował pierwszy niemiecki samochód produkcji seryjnej z silnikiem ośmiocylindrowym. Od 1927 roku Horch wyposażał w tę rzędową jednostkę wszystkie auta – również supermodny wówczas model 305 Landaulet. Audi Tradition zaprezentuje na zamku Dyck jedyną w swoim rodzaju wersję tego modelu, w której miękki dach znad drugiego rzędu siedzeń jest składany.

Niemniej spektakularny jest rzadki egzemplarz Horcha 850 Pullman Cabriolet z 1936 roku. Ten kabriolet o długości 5,5 m, który kosztował swego czasu 17,5 tysiąca ówczesnych marek niemieckich, wykonano tylko w ilości 134 egzemplarzy. Jeszcze rzadszy eksponat to Horch 930 S Stromlinie, który stworzono tylko w kilku egzemplarzach prototypowych. Gdy Auto Union AG, prezentując to auto na berlińskiej Wystawie Samochodów w roku 1939 chciało pokazać, jak będzie wyglądać przyszłość motoryzacji, istniało zaledwie sześć sztuk tego modelu.

Pojazd o opływowej formie Stromlinie pod względem aerodynamiki reprezentował najnowszą myśl techniczną ówczesnej epoki. Latem 1939 roku na torze testowym pod Dessau, samochód testowy o mocy 92 KM osiągnął budzącą podziw prędkość maksymalną 187 km/h. II wojna światowa niespodziewanie zakończyła dobrze rysującą się przyszłość zupełnie nowego modelu.

DKW 500 UL jest całkowicie nową repliką pochodzącego z 1937 roku wyścigowego motocykla o dwóch cylindrach i z pompą ładowania. Niestety nie istnieje już żaden egzemplarz oryginalny tego ciekawego jednośladu.