WRC Motorsport&Beyond

Wsiąść do Iveco nie byle jakiego i pojechać w świat – Polak zaprojektował niesamowitego campera

Trzyosobowa rodzina z Warszawy miała plan i go zrealizowała. W głowie kumulowała im się jedna myśl – rzucić wszystko, spakować plecak i wyruszyć w nieznane. Brakowało jedynie odpowiedniego środka transportu. Tu z pomocą przyszło Iveco Daily, które zostało odpowiednio dopracowane na wyprawy dookoła świata.

Dookoła globu i z powrotem

Paweł, Magdalena i ich 5-cio letnia córka Julka, zdecydowali się spełnić marzenie o podróży w nieznane. Blisko trzy lata zajęło im przygotowanie do wyjazdu, którego jednym z kluczowych elementów był wybór pojazdu i jego zabudowa. Finalnie wyprawa odbywa się na pokładzie Iveco Daily 4×4 55S17W.

Paweł Małecki: Wiele godzin spędziliśmy na wyborze materiałów, wyposażenia i rozwiązań polecanych przez innych podróżników. W dużej mierze opieraliśmy się na książce Ulricha Dolde o budowaniu motorhome na ciężarówce 4×4. Zdecydowaliśmy się na zakup podwozia Iveco Daily 4×4 z 2016 roku.

Dom na kółkach 4×4

W kolejnym kroku inicjator całego przedsięwzięcia zajął się zaprojektowaniem nadwozia. Finalnie pojazd stanowi zabudowę mieszkalną i został wyposażony we wszystko, co potrzeba do zwiedzania świata – miejsce do spania i pracy, kuchnię, nowoczesną toaletę wraz z prysznicem, lodówkę oraz pralkę.

Cała konstrukcja została pomysłowo zagospodarowana – zbiorniki na wodę pitną i szarą rozlokowano płasko pod podłogą zabudowy w celu najlepszego rozłożenia środka ciężkości. Na tylnym zwisie pojazdu zamontowano specjalną demontowaną skrzynię pozwalającą bezpiecznie przewozić dwa elektryczne rowery.

Jeszcze jesienią 2018, przed planowanym wyjazdem, Iveco Poland doposażyło pojazd w komputer diagnostyczny do odczytu parametrów pracy silnika, układu oczyszczania spalin oraz weryfikacji stanu technicznego pojazdu. Komputer umożliwi diagnostykę pojazdu w każdej chwili, a tam gdzie tylko będzie dostęp do internetu, również zdalną diagnozę oraz ewentualne wsparcie ekspertów z Iveco.

Wyprawa dookoła świata wymaga mobilności i braku ograniczeń, jest to nie lada test dla nowoczesnych pojazdów, choćby z uwagi na eksploatację na dużych wysokościach, przy rozrzedzonym powietrzu czy stosowaniu paliwa niezgodnego z europejskimi normami EN-590.