Ostatni tydzień września wyjaśnił wiele mistrzowskich tytułów, choć najgłośniejszym wydarzeniem był raczej absolutny hit transferowy w WRC. Wszystko to, co istotnego odbyło się ostatniego tygodnia w świecie sportów motorowych podsumowujemy w Wyczerpującym Raporcie Całotygodniowym (WRC).
Kristoffersson znów jest mistrzem świata
Po wygraniu 7 z rzędu, a 9 w sezonie rundzie Rallycrossowych Mistrzostw Świata, Johan Krisstoffersson (Volkswagen Polo RX Supercar) obronił tytuł mistrza globu. Szwed nabijający kolejne rekordy w World RX świętował już po półfinałach na Circuit of the Americas.
0,6 sekundy za Kristofferssonem finiszował także dwukrotny mistrz świata (2014-2015), Petter Solberg (Volkswagen). Wydawało się, że to Norweg sięgnie po triumf w Teksasie. Po wygranych kwalifikacjach i półfinale, „Mr. Hollywood” prowadził do przedostatniego okrążenia finału, ale zablokował koło na hamowaniu. Błąd zdołał wykorzystać Kristoffersson. Czołową trójkę skompletował Andreas Bakkerud (Audi S1).
Na dwie rundy przed końcem sezonu nikt już nie wyprzedzi Kristofferssona, który zgromadził 281 punktów. O podium powalczą przede wszystkim Mattias Ekstron (204), Petter Solberg (202), Andreas Bakkerud (200) i Sebastien Loeb (195).
Nie wszystko zależy od Vettela
Mercedes uzyskał dublet w Gran Prix Rosji, 16. rundzie mistrzostw świata Formuły 1. Na 25 okrążeniu prowadzący Valtteri Bottas otrzymał polecenie przepuszczenia lidera mistrzostw, Lewisa Hamiltona, który trzeci raz z rzędu sięgnął po komplet punktów. Najniższy stopień w Soczi wywalczył Sebastien Vettel (Ferrari), który nawet wygrywając wszystkie pozostałe 5 wyścigów nie może być pewny mistrzostwa.
Przewodzącemu w mistrzostwach Hamiltonowi (306) do piątego tytułu wystarczy dojeżdżanie na podium z przynajmniej jednym drugim miejscem. Vettel (256) traci już 50 punktów. Trzecią lokatę w punktacji odzyskał Bottas (189) kosztem Raikkonena (186). Wśród konstruktorów Mercedes (495) wyprzedza na podium Ferrari (442) i Red Bull Racing (292).
Bjork wraca do gry
Ostatni mistrz WTCC, Thed Bjork (Hyundai i30 N TCR) został wiceliderem WTCR (World Touring Car Cup) po wygraniu 2 z 3 wyścigów na chińskim Ningbo International Circuit. Jedną wygraną wygraną zdołał uzyskać Yvan Muller (Hyundai i30 N TCR), który awansował na pozycję wicelidera punktacji po drugim wyścigu. Na czoło klasyfikacji sezonu ostatecznie powrócił jednak lider przed weekendem, Gabriele Tarquini, dzięki drugiej lokacie w trzecim sprincie.
Po siódmym weekendzie wyścigowym (w każdym 3 wyścigi) Tarquini (241) wyprzedza Bjorka (233) i Mullera (232).
Zapletal po trzeci tytuł
Miroslav Zapletal z pilotem Bartoszem Momotem (Ford F-150 Evo) wygrali Baja Szczecinek, piątą rundę Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych. Czech został samodzielnym liderem klasyfikacji sezonu przed kończącym sezon Baja Inter Cars.
Protegowana przez Krzysztofa Hołowczyca załoga Michał i Julita Małuszyńscy (Mini John Cooper Works Rally) stracili do zwycięzców 1 minutę i 21 sekund. Podium generalki skompletowali najszybsi w UTV, Mirosław Stocer i Rafał Marton (Can-Am Maverick X3).
W Rajdowym Pucharze Polski po zwycięstwo sięgneli Dariusz Szor i Andrzej Wieczorek (Can-Am Maverick X3). Baja Szczecinek był też ostatnią rundą Dacia Duster Elf Cup 2018, w którym mimo pewnego tytułu po trzecie zwycięstwo w sezonie sięgneli Krzysztof Wicentowicz i Bartłomiej Boba.
Ogier wraca skąd przyszedł
Pięciokrotny rajdowy mistrz świata, Sebastien Ogier podpisał 2-letni kontrakt (podobno ostatni w karierze) z Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team. 34-letni Francuz po dwóch sezonach opuści zespół M-Sport Ford World Rally Team, który mimo sukcesów nie uzyskał fabrycznego wsparcia ze strony amerykańskiej marki. Decyzja mistrza świata powinna przyspieszyć finalizację umów pozostałych kierowców z zespołami fabrycznymi.
Ogier debiutował w samochodzie WRC 10 lat temu właśnie w Citroenie. W latach 2009-2011 zaliczył kilka błyskotliwych występów, po czym skonfliktował się z ówcześnymi zarządcami zespołu przez, nadmierne jego zdaniem, faworyzowanie Sebastiena Loeba. W efekcie kierowca z Gap odszedł do Volkswagen Motorsport, z którym zdominował WRC w latach 2013-2016.
WSMP 2018 na mecie
Na Torze Poznań zakończono sezon Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Wyłoniono mistrzów oraz wicemistrzów w 17 kategoriach poza tytułem Kia Picanto (Kia Platinum Cup), którego sezon zakończy się na belgijskim Zolder (19-29 października).
D4+3500: 1. Jędrzej Szcześniak. 2. Mariusz Miękoś, 3. Radosław Kordecki
D4 3500: 1. Przemysław Milewski 2. Gosia Rdest, 3. Jakub Wyszomirski
HOUR RACE D4+3500: 1. Mariusz Miękoś, 2. Kordecki/Dziurka/Lukas/Mielcarek, 3. Opioła/Moczulski
HOUR RACE D4 3500: 1. Krzysztof Zagórski, 2. Mirecki/Jabłoński, 3. Szymon Ładniak
HOUR RACE D4 2000: 1. Bartłomiej Madziara, 2. Aleksander Robak, 3. Kowner/Tomczak
HOUR RACE D4 1600: 1. Jakub Szablewski, 2. Gembicki/Urbański, 3. Aleksander Olejniczak
DN-2-PICANTO: 1. Szymon Jabłoński, 2. Jakub Szablewski, 3. Filip Zagórski
DN-2: 1. Anna Maria Gańczarek-Rał,
DN-3: 1. Bartłomiej Madziara, 2. Aleksander Robak, 3. Bartosz Walkowiak
DN-4: 1. Damian Litwinowicz, 2. Bartłomiej Mirecki, 3. Jakub Dwernicki
DN-5: 1. Przemysław Wójcicki, 2. Daria Dziwisz, 3. Jacek Cichopek
DN-6: 1. Łukasz Rawecki
DN-8-1: 1. Michał Szlachta, 2. Mirosław Janduła, 3. Qba Sykucki
DN-8-2: 1. Bartosz Idźkowski, 2. Oskar Klimek, 3. Kamil Osóbka
DN-9: 1. Krzysztof Mencel, 2. Łukasz Janiak, 3. Marcin Fedder
BMW 318 IS CUP PL: 1. Bartosz Pałusko, 2. Szymon Rajczak, 3. Karol Wyka
Super S Cup: 1. Jacek Łukaszczyk, 2. Bartosz Alejski, 3. Paweł Lepert
Słomczyn rozstrzygnął KMP
Druga seria Kartingowych Mistrzostw Polski zakończyła cykl na Torze Słomczyn. Wyłoniono mistrzów i wicemistrzów kraju w poszczególnych kategoriach.
Junior OK: 1. Adam Szydłowski, 2. Karol Pasiewicz, 3. Bartłomiej Piekutowski
Senior OK: 1. Adam Szydłowski, 2. Adrian Janicki, 3. Mateusz Kasprzyk
DD2 Max: 1. Mateusz Szuliński, 2. Jakub Kolasa, 3. Tomasz Wilczyński
ROK Shifter: 1. Wiktor Welezinski, 2. Filip Wójcik, 3. Igor Lejko
Podczas tego samego weekendu rozstrzygnęły się losy tytułów Kartingowych Mistrzostw Polski Młodzików rozegranych w ramach Współzawodnictwa Sportowego Dzieci i Młodzieży.
Baby Rok: 1. Kacper Turoboyski, 2. Rafał Paprota, 3. Marcel Kasprzycki
Micro Max: 1. Gustaw Wiśniewski, 2. Maksymilian Obst, 3. Jan Jóźwiak
Mini Rok: 1. Piotr Protasiewicz, 2. Maciej Gładysz, 3. Jan Przyrowski
Mini Max: 1. Karol Czepiel, 2. Patryk Donica, 3. Bartosz Marciniak
Kolejne fotele w F1 obsadzone
W ubiegłym tygodniu potwierdzono kontrakty dla 4 kierowców Formuły 1. Do Scuderii Toro Rosso wraca Rosjanin, Daniił Kwiat. Haas F1 Team utrzyma dotychczasowy duet Romain Grosjean – Kevin Magnussen. Kolegą Kimiego Raikkonena w Sauberze będzie junior Ferrari, Antonio Giovinazzi.
Finał ERC bez mistrza
Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow nie wystartują w końcowej rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy, Rajdzie Lipawy (12-14 października). Mistrz ERC pojawi się na Łotwie jedynie w parku serwisowym, wspierając swojego rodaka Siergieja Remmiennika, który w tym sezonie wywalczy wicemistrzostwo ERC 2. Łukjaniuk tłumaczył brak startu wysokimi kosztami naprawy (30 000 euro) po kraksie Forda Fiesty R5 na Rajdzie Polski.
Kris Meeke wraca do rajdówki
Wyrzucony w maju z Citroen Racing, Kris Meeke został oficjalnie potwierdzony przez organizatorów 16. edycji Rally Legend San Marino. Brytyjczyk będzie gwiazdą imprezy i zaprezentuje się podczas przejazdów Fordem Fiestą WRC. Będzie to pierwszy publiczny występ Meeke’a w samochodzie WRC od tegorocznego Rajdu Portugalii, w którym groźnie skasował Citroena C3 WRC. Nadwozia nr 9 nigdy nie użyto już w żadnym rajdzie.
Do San Marino wybierają się 3 polskie załogi. Audi Quattro A2 pokażą reprezentanci Go+ Cars, Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński. Jan Chmielewski z Michałem Majewski zapowiedzieli Citroena C2 S1600. Arkadiusz Kula i Jarosław Janasz przedstawią Renault Megane Maxi, które było obecne na polskich odcinkach tegorocznych Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (podobnie jak Audi Go+ Cars).