W przeliczeniu na konkretne inwestycje mowa w sumie o siedemnastu nowych odcinków: obwodnic, dróg ekspresowych i autostrad. Jeśli uda się je zakontraktować w 2019 roku, pochłoną ok. 20 mld zł. Wśród nich znajdzie się m.in.: 172 km drogi ekspresowej S19.
Wszystkie inwestycje mają zapewnione finansowanie w ramach zwiększonego do 135 mld zł limitu na realizację PBDK (Program Budowy Dróg Krajowych) na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Jak informuje GDDKiA kluczowe będą inwestycje związane z rozbudową sieci dróg ekspresowych: 172 km drogi ekspresowej S19 na terenie woj. podlaskiego i podkarpackiego, blisko 60 km S7 na Mazowszu i w Małopolsce, prawie 50 km S11 w woj. zachodniopomorskim, blisko 47 km S1 w woj. śląskim czy ponad 37 km autostrady A2 w stronę Siedlec.
Ogłoszony ma być również przetarg na ostatni w ciągu S3 odcinek umożliwiający dojazd do Świnoujścia, a także fragment S14 domykający zachodnią obwodnicę Łodzi. Większość tych inwestycji realizowana będzie w systemie projektuj i buduj. Przypomnijmy iż obecnie w fazie przetargu jest dwanaście zadań o łącznej długości ok. 130 km, a w realizacji jest 113 zadań o łącznej długości niemal 1425 km.
435 km nowych dróg w detalach:
- S14 w. Łódź Teofilów – DK91 w m. Słowik, ok. 16,3 km (Zach. Obw. Łodzi)S11 w. Koszalin Zachód – w. Bobolice, ok. 49,5 km
- S1 w. „Kosztowy II” w Mysłowicach – w „Suchy Potok” w Bielsku–Białej, ok. 39,7 km
- DK79 Obwodnica Zabierzowa , ok. 10,2 km
- S7 Płońsk – Czosnów, ok. 34,6 km
- S19 w. Dobrzyniewo Duże – w. Białystok Zachód z odc. DK65 w. Dobrzyniewo Duże – Sochonie, ok. 17 km
- S5 Ornowo – Wirwajdy, ok. 5 km
- S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (przebudowa DK1), ok. 6,9 km
- S19 w. Rzeszów Południe – w. Babica, ok. 10,3
- DK75 odc. I – II etap łącznika brzeskiego między Brzeskiem a Nowym Sączem, ok. 3 km
- S7 Moczydło (gr. woj. świętokrzyskiego) – Szczepanowice, ok. 24 km
- S19 Choroszcz (w. Białystok Zachód) – Ploski, ok. 53,5 km
- S19 Kuźnica (gr. państwa) – Sokółka, ok.17,1 km
- S19 Ploski – Chlebczyn, ok. 74,2 km
- A2 w. Ryczołek (koniec obw. Mińska Maz.) – Siedlce, ok. 37,5 km
- S3 Świnoujście – Troszyn, ok. 32,9 km
- S17 w. Drewnica – w. Ząbki, ok. 3,6 km
Ma być szybsza weryfikacja przetargów, czy skuteczniejsza?
Rząd a dokładnie reprezentujące go Ministerstwo Infrastruktury oraz GDDKiA zamierzają stworzyć nowe standardy i rozwiązania, których celem ma być skrócenie procedury wyboru wykonawców. Są to m.in. kryteria oceny ofert, niezależne od warunków udziału w postępowaniu. To pozwoli na korzystanie z procedury odwróconej w postępowaniach przetargowych w sposób dużo bardziej efektywny niż dotychczas.
Procedura odwrócona polega na ocenie w pierwszej kolejności samych ofert. Wszyscy wykonawcy są zobligowani do złożenia jedynie wstępnych oświadczeń o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, w tym niepodleganiu wykluczeniu.
Weryfikacja podmiotowa, przed wyborem oferty najkorzystniejszej, na podstawie wszystkich przedłożonych dokumentów, dotyczy szczególnie tego wykonawcy, którego oferta zostanie najwyżej oceniona.
Pojawiły się też nowe propozycje ws. waloryzacji kontraktów dla branży budowlanej. Ma być ona comiesięczna, rozliczana na podstawie realnie wykonanych robót budowlanych, wraz z wystawionym przejściowym świadectwem płatności. Jej maksymalna wysokość wyniesie do 5 proc. kontraktu, a będzie ona obliczana na podstawie obiektywnych wskaźników makroekonomicznych, publikowanych przez GUS.
Ile kilometrów nowych dróg wybudowano w 2018 r.?