WRC Motorsport&Beyond

Volkswagen przedstawia pięć nowych modeli z napędem elektrycznym na targach IAA 2018 w Hanowerze

Volkswagen na targi odbywające się właśnie w Hanowerze przygotował aż pięć pojazdów elektrycznych. Targi rozpoczęły się w ostatni czwartek (20 września) i będą trwać łącznie przez tydzień (do 27 września).

Volkswagen prezentuje na IAA 2018 pierwszy elektryczny rower marki: Cargo e-Bike, czyli najnowocześniejszy rower do transportu towarów. Doskonale nadaje się on jako pojazd dostawczy docierający bezpośrednio do ostatecznego klienta. W sprzedaży trzykołowy pojazd pojawi się już w 2019 roku.

Cargo e-Bike jest wyposażony w pedały, osiąga prędkość 25 km/h, a swojego użytkownika wspiera energią z elektrycznego silnika o mocy 250 wat (48V). Zaletą tego wehikułu jest to, że można wykorzystywać go wszędzie, nawet w obszarach ruchu pieszego. Elektryczny silnik jest zasilany energią z akumulatora litowo-jonowego. Zarówno układ napędowy, jak i sama konstrukcja trzykołowca zostały dostosowane do obciążenia wynoszącego 210 kg (łącznie z kierowcą). Najmniejszy w historii pojazd dostawczy marki Volkswagen Samochody Użytkowe ma z przodu dwa koła, między którymi znajduje się platforma ładunkowa. Mocuje się na niej skrzynię transportową o pojemności 0,5 m3. Specjalna konstrukcja przedniej osi sprawia, że skrzynia umocowana na platformie nie pochyla się w zakręcie razem z pojazdem, lecz stale jest utrzymywana w poziomie, zapewniając stabilność. Jest to zupełnie nowe rozwiązanie. Cargo e-Bike ma być produkowany w fabryce Volkswagena w Hanowerze.

ABT e-Caddy pojawi się na rynku w połowie przyszłego roku. Volkswagen przedstawia pojazd także jako taksówkę. Samochód ten bazuje na przedłużonym Caddy Maxi, ma więc dużo miejsca dla pasażerów i na bagaż. Z zasięgiem 220 km (wartość prognozowana wg NEFZ) ten bezemisyjny pojazd doskonale nadaje się do użytku w europejskich miastach, w których wyznaczono strefy ekologiczne. Pod karoserią ABT e-Caddy pracuje silnik elektryczny o mocy 82 kW zasilany energią elektryczną z litowo-jonowego akumulatora o pojemności 37,3 kWh. ABT e-Caddy rozwija prędkość maksymalną 120 km/h, a dzięki przedziałowi ładunkowemu wynoszącemu 4,2 m3 należy do najpojemniejszych pojazdów elektrycznych w swojej klasie.

Volkswagen produkuje Transportery kolejnych generacji już od 80 lat. Teraz pokazał tego w wersji z silnikiem elektrycznym. Podczas IAA ma miejsce światowa premiera studyjnego ABT e-Transportera. Koncepcyjny model opracowany wspólnie z firmą ABT e-Line GmbH ma szansę zelektryzować targową publiczność. System jego akumulatorów został tak zaprojektowany, by w seryjnym produkcie można było zastosować akumulatory o różnej pojemności, odpowiednio do zadań tego auta i możliwości finansowych klientów. W podstawowej konfiguracji Transporter jest wyposażony w akumulator litowo-jonowy o pojemności energetycznej 37,3 kWh; druga wersje auta ma akumulator o pojemności 74,6 kWh. Zasięg poszczególnych odmian modelu wynosi – odpowiednio – 208 km i 400 km.

Jako pierwszy model w ramach ofensywy pojazdów elektrycznych Volkswagen przedstawił przed miesiącem nowego e-Craftera. Przedsprzedaż dostawczego auta z napędem elektrycznym rozpocznie się jeszcze we wrześniu. Na IAA 2018 samochodów użytkowych pojawiają się kolejne modele zasilane prądem. Wśród nich wyróżnia się studyjny I.D. BUZZ CARGO – pierwszy samochód dostawczy skonstruowany na bazie modelu z rodziny I.D., do którego konstrukcji wykorzystano modułową platformę do budowy samochodów elektrycznych (MEB). Dzięki zastosowaniu tej platformy – zależnie od wielkości akumulatora i modelu auta – zasięg może wynosić od około 330 km do ponad 550 km (wg WLTP).

Na nowy teren Volkswagen wkracza także prezentując jako światową premierę Craftera HyMotion. Jest to pojazd transportowy wyposażony w ogniwo paliwowe, a więc zasilany wodorem. Craftera HyMotion skonstruowano głównie z myślą o pokonywaniu dużych odległości. Im większy dystans samochód przejeżdża każdego dnia, tym bardziej uzasadnione staje się wyposażenie tak dużego dostawczego auta w ogniwo paliwowe jako źródło napędu. Zbiorniki Craftera HyMotion zmieszczą 7,5 kg wodoru, dzięki temu 4,25-tonowy transporter może przejechać ponad 500 km.

Tankowanie auta trwa mniej więcej tyle samo czasu, co tankowanie Craftera z tradycyjnym napędem. Właśnie dzięki temu nowy bezemisyjny model może okazać się szczególnie atrakcyjny do komercyjnych zastosowań. Mimo dużego zasięgu, Crafter HyMotion ma większe maksymalne obciążenie niż e-Crafter. Na razie Crafter HyMotion jest pojazdem studyjnym, gdy jednak pojawi się odpowiednia infrastruktura mógłby wejść do seryjnej produkcji. Obok Caddy Maxi HyMotion, którego pokazano po raz pierwszy w 2009 roku w ramach „Hydrogen Road Tour”, Crafter HyMotion jest drugim studyjnym modelem marki Volkswagen Samochody Użytkowe wyposażonym w ogniwo paliwowe.

W Hanowerze marka Volkswagen Samochody Użytkowe pokaże 50 pojazdów zbudowanych na bazie wszystkich modeli. Stoisko mieści się w hali numer 12. Ponadto, 21 innych pojazdów można podziwiać na wystawie znajdującej się na zewnątrz. Odwiedzający mogą umówić się również na jazdę testową dodatkowymi 37 samochodami, które można przetestować na torze ADAC.