WRC Motorsport&Beyond

Via Baltica – Polska przodownikiem pracy

Międzynarodowa trasa ekspresowa Via Baltica wydłużyła się o 40 kilometrów łącząc Mariampol z Kownem. Jednak to w Polsce wśród wszystkich państw zaangażowanych w budowę drogi, buduje się najwięcej.

Otwarcie nowego odcinka było okazją do spotkania przedstawicieli administracji drogowych zaangażowanych w realizację międzynarodowego szlaku komunikacyjnego. Jak informuje GDDKiA według danych przedstawionych przez delegatów z Litwy, Łotwy, Estonii oraz Polski jasno wynika, że jesteśmy liderami w budowie nowoczesnej drogi łączącej Warszawę z Tallinem.

Via Baltica pomiędzy stolicami Polski i Estonii ma długość niemal 1000 km. Z roku na rok na obecnych szlakach rośnie natężenie ruchu pojazdów, w tym dużych ciężarówek przewożących towary z północy na zachód Europy. Leżąca w europejskim korytarzu transportowym trasa łączy Morze Północne z Bałtykiem.

W pierwszej kolejności kraje leżące wzdłuż Via Baltica wzmocniły nawierzchnię istniejących dróg, zbudowały krótkie odcinki obwodnic (często tylko jednojezdniowe) a obecnie wraz z rosnącym ruchem realizują lub planują nowe inwestycje już w układzie docelowym.

Polska pozostaje liderem

Nie tylko pod względem istniejących odcinków ale także realizowanych. GDDKiA przypomina, że kierowcy korzystają już z 88 km dróg ekspresowych leżących w tym szlaku, a kolejne 256 km jest w budowie.

Cała trasą od Warszawy do granicy z Litwą pojedziemy w 2021 roku.

Na bezpieczną i komfortową podróż do Tallina trzeba będzie poczekać jednak do 2035 r. Co prawda nie na każdym odcinku kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Na Łotwie będą jeszcze odcinki jednojezdniowe ale omijające tereny zabudowane.

Estonia

Łotwa

Litwa

Polska

Od Via Baltica do Via Carpatia