WRC Motorsport&Beyond

Unia polsko-litewska gotowa na Rajd Dakar 2019 w Toyocie Hilux Black Hawk V

W nadchodzącej, 41. edycji Rajdu Dakar swój start awizują Benediktas Vanagas i Sebastian Rozwadowski. Po raz kolejny litewsko-polski zespół ze stajni Pitlane, będzie przemierzał wymagające próby w Ameryce Południowej Toyotą Hilux, tym razem w wersji Black Hawk V. Auto przygotowało Toyota Gazoo Racing South Africa. Oto, co kryje się pod karbonowo-kewlarowym poszyciem.

Przygotowana na przyszłoroczny Dakar Toyota Hilux Black Hawk V została zbudowana przez inżynierów z oddziału Gazoo Racing South Africa. Rajdówkę wyposażono w 8-cylindrowy silnik o pojemności 5 litrów, pochodzący z Lexusa RC F. Jego moc wynosi 395 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy sięga 590 Nm. Za przeniesienie napędu na wszystkie cztery koła odpowiadają sprzęgło spiekowe AP Racing i sekwencyjna, 6-biegowa skrzynia SADEV.

Karbon, kewlar i 75 litrów na setkę

Konstrukcję rajdowej Toyoty oparto na spawanej kratownicy przestrzennej z rur stalowych, a karoserię wykonano z włókna węglowego i kevlaru. Samochód porusza się na felgach Evo Corse o średnicy 16 cali i oponach w rozmiarze 235/85.

Sucha masa własna takiej konstrukcji wynosi 1900 kilogramów, a auto rozpędza się do 195 km/h.

Przy każdym z kół znalazły się 6-tłoczkowe hamulce Powerbrake chłodzone wodą. Dakarową Toyotę Hilux wyposażono w zbiornik paliwa o pojemności 500 l, bowiem samochód pod względem zużycia paliwa jest zupełnym przeciwieństwem drogowych Toyot i spala aż 75 l. benzyny na 100 kilometrów.

Benediktas Vanagas: To mój czwarty model Hiluxa, którym biorę udział w Dakarze i uważam, że najlepszy. W tym roku udało nam się uzyskać bodaj najlepiej specyfikowany samochód z tego, co fabryka może zaproponować prywatnemu zespołowi. Porównując z autami zespołu fabrycznego uważam, że nasz naprawdę niewiele im ustępuje. Zmian są setki, ale przede wszystkim to nowy silnik z nowo opracowanym oprogramowaniem. W drugiej kolejności dopracowano zachowanie samochodu na drodze. Tu dużą zasługą było przeniesienie kół zapasowych z tylnej części nadwozia Hiluxa do wnęk pod podłogą i w tylnych drzwiach.

Uroczysta prezentacja Toyoty w Wilnie

Dakarową Toyotę Hilux Black Hawk V oficjalnie zaprezentowano w Wilnie przed gmachem Biblioteki Narodowej, tuż obok siedziby litewskiego parlamentu. Aby podkreślić międzynarodową współpracę, pomalowane na czarno nadwozie samochodu litewsko-polskiego duetu ozdobiono godłami Litwy i Polski.

Toyota i Rajd Dakar 2019

Samochody japońskiej marki uczestniczyły w Rajdzie Dakar od początków istnienia tej rywalizacji. Przez lata sięgały prywatne zespoły, a od 1995 roku Toyota uczestniczy w tej rywalizacji oficjalnie. W ostatniej edycji najtrudniejszego rajdu świata Hiluxy zespołu Toyota Gazoo Racing South Africa zdominowały podium, zajmując drugie i trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej, a za sprawą modelu Land Cruiser Toyota po raz kolejny wygrała rywalizację samochodów produkcyjnych.

Nadchodząca, 41. edycja Rajdu Dakar wystartuje 6 stycznia 2019 roku. Tym razem trasy najtrudniejszego rajdu świata zlokalizowano wyłącznie na terytorium Peru, więc przez zdecydowaną większość czasu uczestnicy będą borykać się z grząskimi, piaszczystymi wydmami. Metę rywalizacji zaplanowano na 17 stycznia.

fot. Rytis Seskaitis; Toyota Gazoo Racing