WRC Motorsport&Beyond

Trudny test opon

dacia duster samochod

W świetle fleszy podczas Rajdu Polski byli oczywiście kierowcy i ich wspaniałe maszyny, jednak sukcesy na rajdowych trasach nie byłyby możliwe bez odpowiedniego ogumienia, które na Mazurach przeszło bardzo trudną próbę.

fot. Michelin

 

Podczas naszej rodzimej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata zawodnicy musieli pokonać blisko 1254 kilometry w bardzo zróżnicowanych warunkach – od bardzo wysokich temperaturach sięgających 35°C do jazdy w błocie z powodu obfitych opadów, w trakcie której dodatkowym zagrożeniem dla opon były kamienie i bardzo głębokie koleiny o głębokości nawet 40 centymetrów.

Z tym wyzwaniem dobrze poradził sobie Michelin, którego auta zajęły dwa miejsca na podium WRC oraz zgarnęły całą czołową trójkę w WRC2. – Wyniki dowodzą, że Michelin przyjął dobrą strategię doboru opon. Deszcz nas oszczędził pomiędzy poszczególnymi etapami, jednak przez dwie noce z rzędu naprawdę mocno padało – komentuje Jacques Morelli, manager programów rajdowych Michelin. – Sytuacja na trasie była bardzo zmienna. Po raz kolejny opony musiały sprostać różnorodnym warunkom na drodze przy dużych prędkościach sięgających 200 km/ h – dodaje Jacques Morelli.

Firma Michelin podczas Rajdu Polski wyposażyła załogi w opony LTX Force H4 z twardej mieszanki i S4 z mieszanki miękkiej, zaś zawodnicy WRC2 rywalizowali na  Latitude Cross H90 z mieszanki twardej i S80 z mieszanki miękkiej. Wszystkie szutrowe gumy z gamy francuskiego producenta cechują się wszechstronnymi osiągami, co pozwala im walkę w pełnym różnorodnych nawierzchni cyklu WRC. Przy projektowaniu ogumienia sportowego firma Michelin kieruje się strategią Michelin Total Performance, które łączy dwa przeciwstawne światy – bezkompromisowe osiągi oraz bardzo dużą wytrzymałość, co jak widać w przypadku Rajdu Polski  zdało egzamin, gdyż zawodnicy osiągali tam prędkości dochodzące do 200 km/h i jednocześnie nie mieli poważniejszych kłopotów ze swoimi oponami..

Opony MICHELIN LTX Force H4 i MICHELIN LTX Force S4:

rozmiar: 205/65R15 (17/65-15)

szerokość: 205 mm

wysokość barku: 133 mm

rodzaj bieżnika: asymetryczny i kierunkowy (dla prawej i lewej strony)

przeznaczenie: drogi nieutwardzone

wersja H4 (twarda mieszanka): agresywne, twardy szuter, suche nawierzchnie, temperatura >15°C

wersje S4 (miękka mieszanka): mokry lub grząski szuter, temperatura <15°C

fot. Michelin