WRC Motorsport&Beyond

Toyota może zbudować rajdówkę klasy R5 z 3-cylindrowym silnikiem

FIA World Rally Championship 2019 / Round 09 / Rally Finland / 1-4 August, 2019 // Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRC

Niemiecki „Rallye Magazin” cytuje szefa fabrycznego zespołu Toyoty w WRC, Tommiego Makinena, który zapowiedział, że w 2021 r. jego team może zbudować samochód R5 z rewolucyjnym silnikiem.

Pod maską klienckiej rajdówki z napędem na 4 koła miałby zagościć zaledwie 3-cylindrowy silnik turbo. Toyota Gazoo Racing wysłała oficjalne zapytanie do FIA, czy może zastosować taką jednostkę w swojej R5-tce. Pozostali producenci używają 4-cylindrowych silników 1.6 z turbo.

Tommi Makinen oczekuje na zielone światło do rozpoczęcia projektu budowy samochody klasy R5.

3-cylindrówka miałaby lepiej korespondować marketingowo z drogowymi modelami japońskiego producenta. Na razie nowa generacja Yarisa, która w 2020 r. zagości w USA będzie oferować 4-cylindrową jednostkę 1.5 w wersji wolnossącej. Mniejsze silniki będą być może oferowane w Europie, choć nikt nie powiedział, że R5-tka Toyoty musi być oparta na Yarisie.

Pod maskę Yaris lub innego modelu rajdówki R5 może trafić 3-cylindrowy silnik Toyoty.

Toyota jako jedyny z obecnych zespołów fabrycznych nie ma w ofercie samochodu klasy R5. Między innymi z tego względu junior japońskiej marki, Takamoto Katsuta w mistrzostwach WRC 2 korzysta z Forda Fiesty R5, zbudowanego przez M-Sport. Tommi Makinen zapewnia, że on i jego ludzie są gotowi na ruszenie z projektem R5, ale wciąż nie ma na to zielonego światła z japońskiej centrali.