WRC Motorsport&Beyond

To może być najszybszy samochód rajdowy w dziejach. Toyota Yaris WRC 2021 już jeździ bokiem po fińskich lasach

Fabryczny zespół Toyoty pochwalił się testami rozwojowymi nowej ewolucji Yarisa WRC, który będzie bazował na nadwoziu czwartej generacji. Debiut samochodu w Rajdowych Mistrzostwach Świata planowany jest na 2021 r.

Jazdy w ramach programu rozwojowego odbywają się w Finlandii. Po ośnieżonych drogach prototypem z oponami Michelin na długim kolcu jeździł były fabryczny kierowca Toyoty, Juho Hanninen. Japoński producent udostępnił oficjalnie kilka ujęć, choć pojazd jest w malowaniu kamuflującym.

Toyota na przyszłoroczny sezon Rajdowych Mistrzostw Świata zmieni nie tylko nadwozie, ale i planuje wykorzystać kilka jokerów homologacyjnych. Te umożliwiają wprowadzenie kilku istotnych poprawek, które być może pozwolą odskoczyć nieco konkurencji, co w tym sezonie już raczej nie będzie możliwe.

Toyota Yaris czwartej generacji jest zbudowana na zupełnie nowej płycie podłogowej, umożliwiającej implementację napędu hybrydowego. Nie jest wykluczone zatem, że Yaris pozostanie bazowym modelem na 2022 r., gdy w życie wejdzie rewolucja techniczna i nastąpi debiut hybrydowych WRC.

Warto przypomnieć, że wkrótce na rynku zadebiutuje niejako cywilna wersja Toyoty Yaris WRC, czyli GR Yaris. Hot hatch będzie dysponował napędem na 4 koła oraz 3-cylindrowym silnikiem 1.5 turbo (wersja JDM nawet 272 KM i 370 Nm). Zresztą to właśnie tą wersją specjalną (niegdyś nazwalibyśmy ją homologacyjnym specialem) Toyotya chce celebrować swoje sukcesy w WRC.

Tommi Makinen, szef zespołu Toyoty: Wraz z premierą GR Yarisa na Tokyo Auto Salon chcieliśmy upewnić się, że World Rally Car (WRC) będzie współdzielił cechy z tak doskonałym samochodem Toyoty, który będzie dostępny dla kierowców na całym świecie. Na odcinkach specjalnych chcemy rywalizować samochodem podobnym do tego opracowanego na cywilne drogi jak to tylko możliwe.

Toyotę GR Yaris testowali zresztą wszyscy fabryczni kierowcy zespołu z Puupoli z sezonu 2019 (Ott Tanak, Kris Meeke, Jari-Matti Latvala), jak i obecnego (Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanpera) oraz sam szef ekipy i jednocześnie czterokrotny mistrz świata (1996-1999) Tommi Makinen. Na torze Estoril prototyp sprawdzał także dwukrotny mistrz F1, Fernando Alonso (zobacz wideo poniżej).

Zdjęcie główne: Henri Vuorinen