WRC Motorsport&Beyond

Szef M-Sportu mówi o sensie WRC 2 Pro, programie Pieniążka i nowej Fieście R5

Najbardziej doświadczony dziennikarz w Rajdowych Mistrzostwach Świata, Martin Holmes rozmawiał na Korsyce z Richardem Millenerem odpowiedzialnym za pogram M-Sport Ford World Rally Team.

Co jakiś czas podnoszony jest temat sensu istnienia WRC 2 Pro. Mistrzostwa towarzyszące mają najniższą frekwencję, a teoretycznie najwolniejszy w stawce Łukasz Pieniążek po Rajdzie Korsyki został liderem punktacji sezonu. Brytyjczyk uważa jednak, że idea jest słuszna i wymaga zaangażowania nie tylko od producentów, ale i FIA, organizatorów imprez i promotora WRC.

Richard Millener: Ta nowa formuła oferuje postawienie kolejnego kroku w górę w drabince. Widzieliśmy po Pontusie Tidemandzie, że gdy raz wygrasz WRC 2, twoją jedyną opcją jest przejście do samochodu WRC. Życie w aucie R5 i WRC różni się znacząco. Jeśli jednak przechodziłbyś do WRC 2 Pro i pracował z producentem, to byłaby szansa, że ten producent w końcu umożliwiłby ci test auta WRC.

M-Sport Ford jest zdecydowanie najbardziej zaangażowanym producentem w mistrzostwach WRC 2 Pro. Jako jedyny ogłosił program 10 rund dla dwóch załóg (Gus Greensmith/Elliot Edmondson oraz Łukasz Pieniążek/Kamil Heller). Nic zatem dziwnego, że zespół z Dovenby zdecydowanie przewodzi w klasyfikacji producentów WRC 2 Pro. Natomiast w klasyfikacji kierowców punktację otwiera Pieniążek, a za nim Greensmith.

Gdzie pojedzie Pieniążek?

Polacy nie pojadą do Ameryki Południowej na rundy w Argentynie (25-28 kwietnia) i Chile (9-12 maja). Punkty dla M-Sport Forda będą zdobywać Greensmith i Edmondson, którzy w Rajdzie Portugalii (30 maja – 2 czerwca) typowani są do jednorazowego startu w Fordzie Fiesta WRC. Generalnie po powrocie do Europy Pieniążek i Greensmith będą zaliczać te same rundy mistrzostw świata. Oprócz tego będą zaangażowani w kilka inicjatyw związanych z Fordem.

Richard Millener, szef M-Sport Ford World Rally Team

Wykorzystujemy ich do testów nowego samochodu R5 oraz zobowiązań wobec Forda, w których nie będą w stanie uczestniczyć nasi dwaj główni kierowcy (Elfyn Evans i Teemu Suninen – przyp. red.) – powiedział Rich Millener. – Wprowadzamy ich do naszego zespołu z nadzieją, że któryś z nich może kiedyś awansować do głównego składu. Uważam, że wszystkie zespoły fabryczne powinny tak postępować. Tak było w zeszłym roku, gdy Citroen wystawiał Stephane’a Lefebvre’a, a Hyundai miał Jariego Huttunena.

Martin Holmes przekazał, że Łukasz Pieniążek może zaliczyć więcej imprez WRC 2 Pro za kierownicą nowego Forda Fiesty R5, który zadebiutuje w Rajdzie Finlandii (1-4 sierpnia). To może sugerować, że Polak pojedzie zapewne od Portugalii (2. miejsce w WRC 2 w 2018 r.), zaliczy wszystkie rajdy w Europie (w tym sąsiadującą z nią Turcję) lub wybierze się na finał sezonu w Australii (gdzie zapewne również mógłby zdobyć komplet punktów za dojazd do mety).

fot. RALLYPIXELS

Nowa Fiesta R5 w przedsprzedaży

Nowa ewolucja Forda Fiesty R5 nie jest jeszcze reklamowana, ale M-Sport chwali się, że ma już wpłacone prawie 15 depozytów od klienckich zespołów. – Będzie bardzo mocna wydajność w silniku, nadwoziu – zapowiedział Millener. – Poświęciliśmy dużo czasu, aby uczynić auto lżejszym i bardziej nowoczesnym. Zmieniliśmy zawieszenie. Design amortyzatorów został zmodyfikowany. Cały samochód powinien być lepsze w każdym wymiarze.