WRC Motorsport&Beyond

Jak samemu wyczyścić zawór EGR? Jest to łatwiejsze niż myślisz – poznaj ten sposób! [PORADNIK]

Każdy kto spotkał się z problemem zapchanego zaworu EGR jest świadomy tego, że znacząco to obniża komfort naszej jazdy samochodem. Wielu kierowców nie ma pojęcia jak samemu go wyczyścić, a wbrew pozorom nie jest to wcale trudne, ani drogie. Możecie bez problemu sobie poradzić z tym we własnym garażu, bez konieczności zwracania się z tym problemem do mechanika. Zobaczcie jak się zająć tym problemem!

Jak wyczyścić zawór EGR? To bardzo proste – zrobisz to samemu w kilkanaście minut!

Systemy EGR są dostępne w samochodach z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi. Za co one odpowiadają? Przede wszystkim za wprowadzenie spalin do układu dolotowego. Obniża to temperaturę spalania oraz zmniejsza emisję tlenków azotu. W każdym silniku zawór EGR jest aktywowany przy pełnym zapotrzebowaniu na moc. Są dwa rodzaje zaworów – wyróżniamy zawory podciśnieniowe oraz zawory wyposażone w siłowni elektryczny. Zawory mają świetny wpływ na środowisko, jednak często się zapychają z powodu tłustego nagaru, powstającego z połączenia spalin z niewielkimi ilościami oleju.

Powoduje to zablokowanie zaworu w pozycji otwartej lub zamkniętej, przez co nasz silnik traci moc i nierówno pracuje. W silnikach diesla z kolei zatkany zawór EGR powoduje czarny dym z rury wydechowej. Jeśli więc czasem nie wiecie, dlaczego was diesel dymi – to właśnie może być jedna z przyczyn. Jak jednak zająć się wyczyszczeniem zapchanego zaworu EGR? Możemy zwrócić się do mechanika – koszt takiej usługi to od 100 do 300 złotych. Warto jednak spróbować zrobić to samemu, bo nie jest to trudne. Wytłumaczymy wam jak się to zabrać.

Jak wyczyścić zawór EGR? Zobacz, to bardzo proste!

Na początku trzeba wymontować zawór, co jest prostym zabiegiem – nie potrzebujemy do tego nawet żadnych specjalnych narzędzi. Następnie trzeba usunąć nagar za pomocą wkrętaka. Po usunięciu zanieczyszczeń należy przejść do wysmarowania zaworu silnym preparatem czyszcącym spreju. Później po kilku minutach wystarczy wyszczotkować dokładnie cały zawór za pomoc specjalnego pędzla. Później możemy zawór zamontować z powrotem, wymieniając od razu wszystkie uszczelki i opaski zaciskowe i gotowe! Chyba nie wygląda to na specjalnie trudne? Warto czasem samemu spróbować coś naprawić, niż biegać do mechanika!