WRC Motorsport&Beyond

Rewolucyjne opony w WRC? Michelin chce nowych technologii albo odchodzi

Obecny dostawca opon dla zespołów fabrycznych w WRC, Michelin rozważa odejście z Rajdowych Mistrzostw Świata, jeśli decydującym czynnikiem w nowym przetargu będzie najniższa cena.

Podczas czerwcowych obrad Rady Światowej Sportów Motorowych przy FIA ogłoszono, że nowy kontrakt na dostawę opon będzie przyznany na lata 2021-2024. Oprócz zaopatrywania fabrycznych zespołów WRC, dostawca obsadzi na wyłączność także WRC 2 oraz wszystkie inne mistrzostwa towarzyszące, w których startują samochody z napędem na 4 koła.

Mimo poszerzonego pakietu, Michelin może przenieść się do innej serii sportów motorowych, jeśli ogumienie nie będzie wykorzystywać najnowszych technologii, które francuski producent intensywnie rozwija. Odpowiedzialny za motorsportową gamę w Michelin, Matthieu Bonardel powiedział Loicowi Rocchiemu z „Autohebdo”, że zaproponuje FIA kilka innowacyjnych rozwiązań.

Wykorzystanie konceptu Michelin Uptis mogłoby zakończyć temat kapci w WRC, ponieważ taka opona nie potrzebuje powietrza.

Nowa generacja wyczynowych opon dla WRC ma wykorzystywać czujniki pozwalające na kontrolę parametrów opony w smartfonowej aplikacji Michelin Motorsport Connect. Rozważane jest zaproponowanie konstrukcji w oparciu o koncept Uptis, czyli opony bez powietrza (co zamknęłoby temat „kapci”). WRC mogłoby być platformą marketingową dla produktu, który ma trafić na rynek za 5 lat.

Nowe opony do WRC mogą wykorzystywać technologię druku 3D do regeneracji bieżnika.

Opracowywana jest też opcja wykorzystująca koncept Vision, czyli biodegradowalnej opony z odnawialnym bieżnikiem. Takie ogumienie byłoby tworzone lub regenerowane w technologii druku 3D. Choć żadna z propozycji może nie być najtańsza, to może pasować wizerunkowo do hybrydowych samochodów WRC, których elektryfikacja nastąpi od sezonu 2022.

Oficjalnie od 2022 r. auta WRC będą hybrydowe. To będzie szaleństwo jak w grupie B?

Aktualny kontrakt Michelin z WRC wygasa pod koniec przyszłego roku. Największy producent opon na świecie zaopatrywał wiele fabrycznych ekip od samego początku istnienia cyklu (1973 r.). W latach 2006-2007 samochody WRC jeździły na oponach BF Goodrich (submarki Michelin). Od 2008 do 2010 r. wyłączność na dostawę miało Pirelli, ale od 2011 r. Michelin nieprzerwanie jest obecny w Rajdowych Mistrzostwach Świata.