WRC Motorsport&Beyond

Renault Sport Trophy

02 PIZZITOLA Andrea / GONDA Richard Renault Sport R.S.01 action 06 BACHETA Luciano / Nalio Niccolo Renault Sport R.S.01 action start during the 2015 World Series by Renault from May 29th to 31st 2015, at Spa Francorchamps, Belgium. Photo Frederic Le Floch / DPPI.

W najbliższy weekend Robert Kubica wystartuje w wyścigach serii Renault Sport Trophy. Dla Polaka będzie to debiut w tej kategorii oraz niejako powrót do współpracy z francuską marką. Wcześniej, w 2010 roku startował w barwach tej ekipy w Formule 1. Posiada także Renault Clio S1600, którym sporadycznie rywalizuje we włoskich rajdach.

Koncern z siedzibą w Boulogne-Billancourt w 2014 roku poinformował o zamiarze stworzenia własnej serii wyścigowej. Podczas targów motoryzacyjnych w Moskwie zaprezentowano samochód R.S.01, którym zawodnicy rywalizują w RST. Pojazd ten posiada 550-konny silnik V6 twin-turbo o pojemności 3,8 litra, dostarczony przez japońską firmę Nismo, natomiast za podwozie odpowiada Dallara, dobrze znana między innymi z serialu GP2. Auto Renault występuje nie tylko w tej serii, ale również pokazuje się w innych wyścigach. W tegorocznym 12H Italy-Mugello rozgrywanym w ramach 24H Series załoga w składzie: Luc Braams, Max Braams, Nicky Pastorelli i Miguel Ramos, zwyciężyła w najwyższej kategorii A6 Pro startując właśnie Renault Sport R.S.01.

Pod koniec 2014 roku podano informację, że w pucharze znajdą miejsce kierowcy profesjonalni oraz amatorzy. Podczas weekendu odbywają się trzy wyścigi. W sobotę startuje długodystansowa próba trwająca 70 minut, a biorą w niej udział zespoły złożone z dwóch kierowców – profesjonalisty i „dżentlemena”, którzy jadą na zmianę. W niedzielny poranek rozgrywa się 25-minutowy sprint amatorów, a następnie wyścig o takiej samej długości dla klasy Elite.

Seria wystartowała w 2015 roku, a wzięło w niej udział 17 załóg w 6. zespołach. Klasę Elite wygrał Andrea Pizzitola z ART Junior Team, a Prestige Dario Capitanio jeżdżący dla Oregon Team. W klasyfikacji Endurance najlepsza była załoga Capitanio/David Fumanelli, ich ekipa triumfowała także w kategorii zespołowej.

W tym sezonie w klasie profesjonalnej po czterech rundach lideruje Kevin Korjus, a w amatorskiej Fabian Schiller. W wyścigach długodystansowych na razie najlepszy jest duet Markus Palttala/Schiller, natomiast wśród zespołów Team Marc VDS EG 0,0. Renault Sport Trophy rozgrywane jest na wspaniałych obiektach.  Tegoroczną edycję tworzą rundy na torach: Aragon, Imola, Red Bull Ring, Paul Ricard, Spa-Francorchamps oraz Estoril.

Od tego sezonu zwycięzca klasy Elite otrzymuje zaproszenie na testy samochodu Nismo Super GT. Jeśli nie chce startować w japońskiej kategorii wyścigowej, dostaje czek w wysokości 200,000 dolarów. Triumfatorowi kategorii Prestige przysługuje o 60 tysięcy niższa nagroda finansowa, a także przejście do profesjonalnej grupy w RST lub możliwość startu w legendarnym wyścigu Le Mans24H w klasie LMP2. Dario Capitanio skorzystał z tej pierwszej drogi i w tym roku zajmuje 11. miejsce w kategorii profesjonalnej.