WRC Motorsport&Beyond

Rajd Sardynii: Sensacyjne zwycięstwo Sordo! Dramat Tanaka w setnym starcie

Dani Sordo i Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) w dramatycznych okolicznościach odnieśli drugie zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Hiszpanie z jednym sukcesem oesowym wygrali Rajd Sardynii, wykorzystując awarię wspomagania Toyoty Yaris WRC Otta Tanaka i Martina Jarveoji.

To niewiarygodne! – mówił wzruszony Sordo. – Nie mam słów, żeby to opisać. To wspaniałe móc wygrać, nawet mimo kłopotu Tanaka. Przykro mi z jego powodu.

Estończycy zmierzali po pewne zwycięstwo z zapasem blisko pół minuty, co byłoby znakomitym zwieńczeniem setnego startu w WRC. Jednak już po raz drugi w tym sezonie awaria niweczy wysiłki 31-latka z Saremy. Duet Toyoty na pocieszenie objął prowadzenie w klasyfikacji sezonu, ale wywożąc z Sardynii tylko punktów za 5. miejsce.

W powrocie po blisko 5 latach do samochodu WRC w Rajdowych Mistrzostw Świata, Jarmo Lehtinen kontynuuje passę podiów (3 z rzędu). Były pilot Mikko Hirvonena (zdobył z nim 4 tytuły wicemistrza świata – przyp. red.) tym razem dyktował Teemu Suninenowi (Ford Fiesta WRC), który wywalczył drugie miejsce, najlepsze w karierze.

To był dobry rajd – uznał Suninen. – Wygląda na to, że nasza współpraca w samochodzie jest już naprawdę dobra.

Elfyn Evans i Scott Martin (Ford Fiesta WRC) nie obronili lokaty przed Andreasem Mikkelsenem z Andersem Jaegerem (Hyundai i20 Coupe WRC). Norwegowie wygrali wszystkie 4 niedzielne odcinki specjalne i wyprzedzili rywali o 0,9 sekundy. – Mocno cisnęliśmy, daliśmy z siebie wszystko – zapewnił Mikkelsen, który nieoczekiwanie sięgnął po podium.

Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai) zdołali wywalczyć tylko 6. miejsce (choć i to było zagrożone, bo nie mogli odpalić auta po ostatnim oesie). Przegrana na Power Stage z Sebastienem Ogierem i Julienem Ingrassią (Citroen C3 WRC) sprawiła, że mistrzowie świata utrzymali się przed Belgami w punktacji sezonu. Najwyżej sklasyfikowaną załogą Citroena był duet Esapekka Lappi i Janne Ferm, który zameldował się na 7. miejscu.

Kris Meeke i Seb Marshall (Toyota Yaris WRC) musieli zadowolić się 8. miejscem. Nie zdobyli także żadnych bonusowych punktów na Power Stage. Te na powtórce 6,89-kilometrowego Sassari Argentiera zgarnęli Mikkelsen (5), Ogier (4), Neuville (3), Latvala (2) i Evans (1).

Skoda Motorsport drugi raz z rzędu zdobyła dublet w WRC 2 Pro z nową Skodą Fabią R5 Evo. Kalle Rovanpera wyprzedził o 24,6 sekundy Jana Kopeckiego. – To jedna z najcięższych imprez, jakie ukończyłem – ocenił Rovanpera. – Nauczyliśmy się kilku dobrych rzeczy w kontekście naszej jazdy, notatek, a także samochodu. Podziękowania dla zespołu, świetna robota!

Pierre Louis-Loubet i Vincent Landais (Skoda Fabia R5) cieszyli się ze zwycięstwa w WRC 2. W pierwszym starcie Skodą Fabią R5, Kajetan Kajatnowicz wywalczył w tej kategorii 2. miejsce. Trzykrotny mistrz Europy pilotowany przez Macieja Szczepaniaka, ustąpił zwycięzcy o 41,7 sekundy.

Rajd Sardynii 2019 – wyniki końcowe (czołówka)

1.
Sordo Dani – del Barrio Carlos
Hyundai i20 Coupe WRC 
3:32:27.2
2.
Suninen Teemu – Lehtinen Jarmo
Ford Fiesta WRC 
+13.7
+13.7
3.
Mikkelsen Andreas – Jæger Anders
Hyundai i20 Coupe WRC 
+32.6
+18.9
4. Evans Elfyn – Martin Scott
Ford Fiesta WRC 
+33.5
+0.9
5.
Tänak Ott – Järveoja Martin
Toyota Yaris WRC 
+1:30.1
+56.6
6. Neuville Thierry – Gilsoul Nicolas
Hyundai i20 Coupe WRC 
+2:06.7
+36.6
7. Lappi Esapekka – Ferm Janne
Citroën C3 WRC 
+2:59.6
+52.9
8. Meeke Kris – Marshall Sebastian
Toyota Yaris WRC 
+4:40.1
+1:40.5
9. Rovanperä Kalle – Halttunen Jonne
Škoda Fabia R5 Evo 
+8:24.6
+3:44.5
10. Kopecký Jan – Dresler Pavel
Škoda Fabia R5 Evo 
+8:49.2
+24.6
11. Loubet Pierre-Louis – Landais V.
Škoda Fabia R5 
+11:13.0
+2:23.8
12. Kajetanowicz K. – Szczepaniak M.
Škoda Fabia R5 
+11:54.7
+41.7
13. Tempestini Simone – Itu Sergiu
Hyundai i20 R5 
+12:07.6
+12.9
14. Bulacia Wilkinson Marco – Cretu F.
Škoda Fabia R5 
+12:26.5
+18.9
15. Prokop Martin – Tománek Jan
Ford Fiesta RS WRC 
+15:07.4
+2:40.9

Rajdowe Mistrzostwa Świata 2019 – klasyfikacja sezonu po 8 rundach (czołówka)

1. Tänak Ott 150
2. Ogier Sébastien 146
3. Neuville Thierry 143
4. Evans Elfyn 78
5. Suninen Teemu 62
6. Meeke Kris 60
7. Mikkelsen Andreas 56
8. Sordo Dani 52
9. Latvala Jari-Matti 40
10. Lappi Esapekka 40
11. Loeb Sébastien 39

Rajdowe Mistrzostwa Świata 2019 – klasyfikacja producentów po 8 rundach

1. Hyundai Shell Mobis WRT 242
2. Toyota Gazoo Racing WRT 198
3. Citroën Total WRT 170
4. M-Sport Ford WRT 152