WRC Motorsport&Beyond

Produkcja nowego Passata jednak tuż za polską granicą? Volkswagen może zmienić plan dla Turcji

Pomimo niedawnych zapewnień Volkswagena, że nie poszukuje alternatywy dla Turcji w sprawie budowy nowej fabryki, tygodnik „Automobilwoche” sugeruje, że linia montażowa najnowszej generacji modelu Passat może zostać ulokowana na Słowacji.

Volkswagen ma już fabrykę w Bratysławie, która składa SUV-y (VW Touareg, Audi Q7, ma dojść Skoda Karoq) oraz małe modele miejskie (VW Up, SEAT Mii, Skoda Citigo). Prawdopodobnie ta druga grupa będzie wygaszana, co stworzy przestrzeń dla Passata. W przyszłym tygodniu zwołano posiedzenie rady nadzorczej koncernu VW, na którym mają zapaść decyzje, co do relokacji produkcji. Jej celem jest przede wszystkim uwolnienie fabryki w niemieckim Emden od samochodów spalinowych (mają tam powstawać tylko elektryki).

Prawdopodobnie Turcja nie straci inwestycji opiewającej na 1,3 mld euro (ok. 5,5 mld zł), ale być może przesunięte zostaną tam mniej kluczowe modele. Turecka fabryka stanęła niedawno pod znakiem zapytania, gdy kraj rządzony przez Recepa Erdogana rozpoczął ofensywę militarną w Syrii. Realizacja tego projektu zaczęła być kontrowersyjna politycznie.

Wpompowanie potężnej liczby pieniędzy w tamtejszą gospodarkę chce zablokować m.in. Katar (17 proc. głosów w zarządzie VW), który wraz z krajami Ligi Arabskiej potępił turecką inwazję. Przeciwny budowie tamtejszej fabryki jest także Stephan Weil, premier Dolnej Saksonii, posiadającej 20-procentowe udziały w koncernie.

Szansę na przejęcie gigantycznej inwestycji zwietrzyły inne kraje europejskie. Bułgaria (była w finałowej selekcji z Turcją), Rumunia i Serbia prześcigają się w ofertach, które miałyby zachęcić niemieckiego producenta do zbudowania fabryki właśnie u nich.

Erdogan już wsiada do Passata, ale atak na Syrię może wywołać zwrot w sprawie tureckiej fabryki VW za ponad miliard euro