WRC Motorsport&Beyond

Zatarty diesel. Jakie daje objawy, których nie wolno zignorować

diesel zatarcie silnika

Każdy silnik, w tym diesel, posiada własną specyfikę. Jeżeli chodzi o zatarcie tutaj jednak nic ich nie różni i wszystkie może spotkać ten sam los. Co ważne, taka sytuacja nie dzieje się nagle, a jest trwającym procesem. Dlatego niezwykle istotne jest to, aby kierowca zachował czujność, by zawczasu podjąć odpowiednią reakcję.

Kiedy zaciera się diesel i inna jednostka napędowa

To jak przebiega zatarcie silnika zależy od tego jaki element bądź jakie elementy są uszkodzone. Zazwyczaj pierwszym objawem jest spadek mocy zauważalny w trakcie jazdy. Taki objaw niestety wiąże się jednak z dziesiątkami innych usterek, a co za tym idzie jest trudny do wykrycia. W tego typu przypadku dochodzi jednak do zwiększającej się temperatury silnika.

Kolejnym objawem są dobiegające spod maski nieznane nam wcześniej dźwięki. Mogą być one różne w zależności od tego, który element uległ uszkodzeniu. Zacierające się panewki korbowodowe przypominają terkotanie rozlegające się przy pewnym zakresie obrotów. Regularne stukanie pojawiające się z częstotliwością o połowę niższą niż prędkość obrotowa silnika to znak, że zacierają się krzywki wałka rozrządu.

Im dalej tym już mniej ciekawe dla nas i naszego samochodu. Kłęby białego dymu z rury wydechowej to już ostatni sygnał, że dzieje się coś naprawdę złego. Kolejny objaw to już tak naprawdę katastrofa jeżeli chodzi o diesel i każdą inną jednostkę napędową.

Co się wówczas dzieje w silniku?

Duże tarcie elementów sprawia, że elementy zaczynają się rozgrzewać do bardzo wysokich temperatur. To sprawia, że metal zwiększa  objętość i wypycha resztki oleju, a także całkowicie blokuje wolne przestrzenie. Tak kończy się praca silnika.

Finał tego jest opłakany w skutkach. Z reguły kończy się to na pęknięciach tłoków, głowicy, korbowodu, a nawet całego bloku silnika. Efekt tego jest taki, że czeka nas z reguły całkowita wymiana jednostki napędowej. Naprawa bardzo często może przewyższać koszty nowego silnika. Warto zatem słuchać co mówi do nas diesel i szybko reagować.

KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!