WRC Motorsport&Beyond

Z taką usterką żaden diesel daleko nie zajedzie. Nie wszyscy wiedzą jak wówczas prawidłowo zareagować

zatarty diesel silnik

Takiej sytuacji na drodze nie można życzyć nikomu, ale prawda jest taka, że może przytrafić się każdemu. Chodzi  o diesel i moment, w którym jego obroty na których tak naprawdę powinien prawidłowo pracować. Do tego dochodzą kłęby białego dymu, nieprzyjemny dźwięk. Sytuacja w której nikt nie wie co tak naprawdę zrobić, a do tego kierowców ogarnia panika.

Rozbiegany diesel koszmarem kierowców

Moment w którym dochodzi do takiej sytuacji, jest dla bardzo wielu osób niezrozumiały. Tym bardziej że nie jest to żadna typowa usterka jaką można napotkać w trakcie jazdy. Tutaj należy mówić o jednym z najgorszych przypadków awarii, jaki może spotkać kierowcę na drodze.

Rozbieganie silnika to tak naprawdę nic innego, jak niekontrolowane samozapłony oleju silnikowego. A jak wiadomo silnik zasilany olejem napędowym to silnik o zapłonie samoczynnym. Jak dochodzi do sytuacji, w którym silnik kompletnie wariuje? Zużyta turbosprężarka przepuszcza środek smarujący przez zużyte uszczelniacze olejowe do kolektora dolotowego. Tak niewiele, a tak wiele.

Idąc dalej, dochodzi do sytuacji w której olej silnikowy spalający się samoczynnie w silniku sprawia, że zwiększa się prędkość obrotowa turbosprężarki. Ta nie jest dłużna, bowiem podaje jeszcze więcej powietrza i oleju. Dzieje się tak w kółko, przez co silnik wariuje i sam się napędza.

Smutny finał. Jak reagować?

Kończy się to tym, że dochodzi do zatarcia silnika, co dla nikogo nie jest wymarzoną sytuacją. Taka sytuacja o której mowa może trwać kilkanaście sekund, a nawet kilkanaście minut. Przerwać taki proces można tylko mechanicznie, a przekręcanie kluczyków w stacyjce niewiele pomoże.

Wówczas trzeba wcisnąć hamulec, włączyć wysoki bieg i puścić sprzęgło. Czarny scenariusz brzmi tak, że prowadzi to do uszkodzenia sprzęgła i koła dwumasowego. Koszty naprawy mogą się okazać przerażające i niejednokrotnie przewyższające cenę starego auta typu diesel.

Dla samochodu może być to tak naprawdę wyrok, jeżeli dojdzie do tzw. rozbiegania. Niestety nie ma żadnej metody, aby tego skutecznie uniknąć. Jeżeli się znajdziemy w takiej sytuacji, najważniejsze jest, aby zachować spokój i opanowanie.