Wszyscy kierowcy doskonale wiedzą, jak ważny jest rozrząd w samochodzie. Tyle tylko, że większość Polaków tylko w jednej sytuacji wie kiedy go wymienić – jeżeli kupi się używany samochód. Później wszyscy o nim zapominają, a ten żyje swoim życiem. A przecież ma on ogromny wpływ na silnik i jego pracę, więc nie należy pod żadnym względem go lekceważyć.
Silnik i jego rozrząd
Cały układ rozrządu w dużym skrócie odpowiada za dostarczanie paliwa i powietrza do cylindrów silnika, a także za to, aby wychodziło z niego w odpowiednim momencie. Wałek rozrządu sterujący pracą zaworów dolotowych i wylotowych, musi być zsynchronizowany z wałem korbowym. Z tego względu koło rozrządu i koła wału korbowego połączone jest paskiem bądź łańcuchem.
Stosowany jest również w tym układzie napinacz, odpowiadający za odpowiednie naciągnięcie paska czy łańcucha. Ten nie może być bowiem zbyt mocno i zbyt lekko naciągnięty. Trzeba pamiętać, że rozrząd odpowiada także za napęd pompy oleju, pompy wody czy pompy wysokiego ciśnienia
Silnik potrzebuje tego układu, aby móc normalnie funkcjonować. Dlatego tak ważne jest to, aby kierowca w miarę regularnie obserwował stan paska, bowiem to on jako pierwszy najczęściej ulega awarii. Jeżeli przegapimy moment, szkody mogą być większe niż myślimy.
Co i jak dokładnie należy sprawdzić?
Patrząc na pasek trzeba zwrócić uwagę, czy nie jest on pęknięty w niektórych miejscach. Ma on tendencje wbrew pozorom do szybkiego zużywania się. Wymiany wymaga także, jeżeli zauważymy, że któryś z jego zębów jest urwany. Pasek nie powinien posiadać również na sobie śladów oleju.
Producenci podają różne daty, różny przebieg kilometrów. Różnice są tak duże, że i legendy na temat wymiany paska rozrządu są przeróżne. A najlepiej robić to regularnie i zdecydowanie wcześniej, niż jest to zalecane. O ile wszystko z paskiem jest dobrze, a przebieg roczny mamy około 15 tysięcy kilometrów, to warto robić to profilaktycznie co 3 lata.