WRC Motorsport&Beyond

Silnik diesla dymi? Kolor spalin pozwoli ci ocenić przyczynę usterki

Odpalanie Diesla

Kiedy silnik diesla zaczyna się psuć, nie jest to nic przyjemnego dla właściciela samochodu. Awarię można wyczytać po tym, jaki dym pojawia się z rury wydechowej – czarny, biały lub niebieski. Nie jest wykluczone, że może pojawić się również mieszanka tych kolorów.

Na jaki kolor dymi silnik diesla?

Kolor spalin może bardzo wiele powiedzieć o tym co dzieje się z samochodem. Nie zawsze jednak jest to powód do zmartwień bądź diagnoza tego, że dzieje się najgorsze. Najbardziej naturalnym kolorem dla diesla jest kolor czarny. W nowszych samochodach jego pojawienie się może budzić niepokój, w starszych jest raczej normą.  Tutaj również zależy od tego w jakim stanie jest – i czy w ogóle jest – filtr DPF.

W starszych samochodach z reguły problem ten dotyczy wtrysów – nieunikniona jest wówczas wymiana bądź regeneracja. Z kolei w nowych autach może to dotyczyć problemu w układzie oczyszczania spalin, zużyciem układu wtryskowego albo usterką niezwiązaną wprost z silnikiem, a chociażby brakiem DPF-a.

Niebieski kolor pojawia się bardzo rzadko, ale też zwiastuje kłopoty. Taka barwa oznacza, iż do komór spalania dostaje się olej silnikowy. Tutaj należy rozróżnić w którym momencie się to dzieje. Jeżeli w trakcie przyśpieszania, to mogą być niesprawne pierścienie tłokowe albo turbosprężarka. Z kolei jeżeli się to dzieje tuż po uruchomieniu silnika może być to spowodowane jakimś problemem w głowicy silnika.

Kolor biały również powinien budzić niepokój. Może to być m.in. usterka modułu EGR, a wówczas do płynu chłodniczego mogą dostawać się spaliny, a płyn chłodniczy może dostawać się do wydechu. Może być również wersja light, a więc usterka głowicy bądź uszczelki pod głowicą.