WRC Motorsport&Beyond

Opony samochodowe od maja czekają duże zmiany. Ile tak naprawdę zyskają na tym kierowcy?

opony samochodowe zimowe

Od maja tego roku wchodzą w życie nowe przepisy narzucone przez Unię Europejską jeżeli chodzi o opony samochodowe, które będziemy kupować. Zmiany dotyczą zarówno opon letnich, jak i zimowych, a dokładniej mówiąc będziemy miel o nich większą wiedzę. Pytanie tylko, czy z taką wiedzą będziemy mieli łatwiej dokonać wyboru.

Opony samochodowe i ich mała rewolucja

Zmiany wchodzą z początkiem maja i właśnie od tego miesiąca producenci będą zobowiązani do tego, aby informować dokładnie o tym, co sprzedają. Tyczy się to opon wyprodukowanych od 1 maja, a nie tych które będą leżały już na sklepowych półkach. Tak naprawdę zatem na ich dostępność trzeba będzie poczekać kilka dobrych tygodni.

Zmiany w etykiecie będą tyczyły się kilku istotnych kwestii. Ze zmienionej szaty graficznej dowiemy się o poziomie hałasu emitowanego przez toczące się opony, a także jej efektowności w warunkach zimowych. Nie będzie już zatem informacji w decybelach, tak ja ma to miejsce obecnie. Dowiemy się o głośności w kategoriach ABC, gdzie pierwsza litera alfabetu jest tą najcichszą oponą.

Kierowcy nie mają obowiązku znać się na decybelach i wiedzieć czy dana liczba jest ”głośna” czy ”cicha”. Są jednak krytycy tego pomysłu, którzy mówią, że to zatajanie pewnych informacji, gdy przecież tak naprawdę mamy dzięki zmianom dowiadywać się więcej. To jednak kwestia wbrew pozorom mało konfliktowa.

Więcej zimowych informacji

Więcej informacji dowiemy się natomiast, jeżeli chodzi o użytkowanie danej opony samochodowej zimą. Pierwszy symbol będzie nas informował o tym czy opona jest zimowa, czy nie. Wcześniej taką informację mogliśmy pozyskać z opony, teraz informacja będzie umieszczona na etykiecie.

Pojawi się również drugie oznaczenie, choć słowo ”pojawi się” początkowo może być nieco na wyrost. Opony zimowe obecnie mają być naprawdę testowane w warunkach zimowych, a nie uznajmy to – laboratoryjnych. Jeżeli producent będzie chciał umieścić nowy symbol na etykiecie, będzie musiał poddać opony prawdziwym testom. Na razie jednak nikomu nie prędko do tego, aby umieszczać nowy symbol.