WRC Motorsport&Beyond

Mało który kierowca pamięta o wymianie tego elementu. Zużywa się tam, gdzie jest silnik typu diesel i benzynowy

diesel drazek kierownicy

Trzymając w rękach kierownicę i prowadząc samochód nawet możemy nie zdawać sobie z problemu, który nas dotyczy. A tak naprawdę dotyczy bardzo dużej grupy kierowców, tyle tylko, że nie wszyscy jesteśmy jego świadomi prowadząc samochód z silnikiem typu diesel bądź benzynowym. Krótko mówiąc, przyzwyczajamy się do tego co się psuje, a tak być nie powinno.

Masz diesel lub benzyniaka? Sprawdź to!

Chodzi o drążek kierowniczy, który przenosi wszystko to na koła, co wykonujemy za pomocą kierownicy. Odpowiada on za przekazanie ruchu przekładni kierowniczej generowanego przez skręt kierownicą na zwrotnicę koła. Jego zadaniem jest, krótko mówiąc, właściwe prowadzenie przednich kół samochodu z naszą pomocą.

Element ten jednak jak wiele innych w samochodzie się eksploatuje i co pewien czas wymaga wymiany. Bardzo wielu kierowców nawet nie zdaje sobie sprawy z problemu. Nawet lekki ruch kierownicą powinien przenieść to na koła, a gdy tak się nie dzieje powinna zapalić się w głowie czerwona żarówka.

Awaria drążka kierowniczego w trakcie jazdy może tak naprawdę okazać się wyrokiem dla właściciela samochodu. Nawet lekkie luzy powinny skłonić nas do wymiany tego elementu, bowiem niestety przekłada się to negatywnie na to, jak prowadzimy samochód i jak jeździmy. Ruchu kierownicą powinny być jak najbardziej płynne, a nie szarpane.

Tutaj nie ma reguły

Ktoś może zapytać – no więc co ile powinno się wymienić drążek? Tutaj nie ma i nigdy nie będzie jasnej liczby w odniesieniu do lat czy przejechanych kilometrów. Tak naprawdę powinniśmy to wiedzieć sami prowadząc samochód. Przekłada się to bowiem na wiele czynników, jak nasz styl jazdy, to gdzie jeździmy, a także to jaka firma jest producentem tego elementu w naszym samochodzie.

Zwrócić uwagę na pewno musimy na to, czy pojawiły się większe luzy na kierownicy. Gdy stan drążka jest znacznie gorszy, wówczas możemy także usłyszeć głośny hałas wydobywający się spod maski.


Uważać powinniśmy na to, aby nie doprowadzić do sytaucji w której reakcja kół jest znacznie wolniejsza niż nasz ruch kierownicą. Wtedy sytuacja jest już naprawdę krytyczna i lepiej zgasić samochód, następnie wzywając pomoc drogową. Takim samochodem nie powinno się już jeździć, bowiem stwarza ono ogromne zagrożenie na drodze.