WRC Motorsport&Beyond

Limuzyna, sedan, kombi i hatchback stają się passe. SUV mocno wypiera je z rynku

SUV staje się coraz bardziej popularnym samochodem na świecie. To sprawia, że rynek najchętniej kupowanych pojazdów się zmienia, a cierpią na tym limuzyny, sedany, kombi i hatchback.

Jak poinformował instytut konsultingowy Jato Dynamics udział limuzyn i kombi spadł w ubiegłym roku do 23 procent. W 2018 roku było to 24 procent. Łącznie w tamtym roku sprzedano na świecie 18,9 miliona sedanów, czyli mniej o około 1,4 mln niż w roku poprzedzającym.

Jeżeli chodzi o modele pięciodrzwiowe nowe rejestracje w 2019 r. spadły na całym świecie o 12 procent w porównaniu z 2018 rokiem do 9,25 miliona sztuk. Łączna sprzedaż spadła tych modeli o 7 procent do 2,33 miliona sztuk.

SUV i długo, długo nic?

Moda na SUV-y nie maleje i trwa w najlepsze. Wzrost sprzedaży przekłada się na rosnące udziały. SUV-y mają już 38 proc. europejskiego rynku. W segmentach małych i kompaktowych dominuje Renault Captur i Volkswagen Tiguan. Klasa premium to z kolei BMW X1, a następnie Audi Q3 i Volvo XC40

Najpopularniejsze SUV-y w 2019 r. (dane Jato Dynamics dla 27 krajów UE)

Miejsce Marka i model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie w 2019 roku
1. Volkswagen Tiguan 224 890
2. Renault Captur 224 127
3. Dacia Duster 221 428
4. Nissan Qashqai 218 560
5. Volkswagen T-Roc 207 863
6. Peugeot 3008 195 211
7. Peugeot 2008 167 417
8. Ford Kuga 162 106
9. Hyundai Tucson 141 037
10. KIA Sportage 123 281