SUV staje się coraz bardziej popularnym samochodem na świecie. To sprawia, że rynek najchętniej kupowanych pojazdów się zmienia, a cierpią na tym limuzyny, sedany, kombi i hatchback.
Jak poinformował instytut konsultingowy Jato Dynamics udział limuzyn i kombi spadł w ubiegłym roku do 23 procent. W 2018 roku było to 24 procent. Łącznie w tamtym roku sprzedano na świecie 18,9 miliona sedanów, czyli mniej o około 1,4 mln niż w roku poprzedzającym.
Jeżeli chodzi o modele pięciodrzwiowe nowe rejestracje w 2019 r. spadły na całym świecie o 12 procent w porównaniu z 2018 rokiem do 9,25 miliona sztuk. Łączna sprzedaż spadła tych modeli o 7 procent do 2,33 miliona sztuk.
SUV i długo, długo nic?
Moda na SUV-y nie maleje i trwa w najlepsze. Wzrost sprzedaży przekłada się na rosnące udziały. SUV-y mają już 38 proc. europejskiego rynku. W segmentach małych i kompaktowych dominuje Renault Captur i Volkswagen Tiguan. Klasa premium to z kolei BMW X1, a następnie Audi Q3 i Volvo XC40
Najpopularniejsze SUV-y w 2019 r. (dane Jato Dynamics dla 27 krajów UE)
Miejsce | Marka i model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie w 2019 roku |
1. | Volkswagen Tiguan | 224 890 |
2. | Renault Captur | 224 127 |
3. | Dacia Duster | 221 428 |
4. | Nissan Qashqai | 218 560 |
5. | Volkswagen T-Roc | 207 863 |
6. | Peugeot 3008 | 195 211 |
7. | Peugeot 2008 | 167 417 |
8. | Ford Kuga | 162 106 |
9. | Hyundai Tucson | 141 037 |
10. | KIA Sportage | 123 281 |