WRC Motorsport&Beyond

Jeżeli masz diesel o tym powinieneś wiedzieć dla swojego dobra. Unikniesz zbędnych kłopotów

diesel swiece zarowe

Dla niektórych osób posiadanie samochodu jest już końcem ich przygody z motoryzacją. Tak naprawdę jest to jednak dopiero początek drogi przed którą stoją, bowiem im większa wiedza, tym większy spokój i wygoda. Auta wbrew pozorom są prostą konstrukcją, a zwłaszcza diesel. A kropla wiedzy zawsze pomoże, a nie zaszkodzi.

Diesel, a więc pamiętaj o tym

O tym jak ważna jest rola świec żarowych w samochodach diesla wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy. To dzięki nim dochodzi do zapłonu w silniku, a nasz samochód może ruszać w drogę. A wbrew pozorom olej napędowy potrzebuje dość specyficznych warunków do tego, aby odpalić.

Powietrze musi być sprężone oraz bardzo dobrze ogrzane, a samo paliwo musi zostać rozpylone pod dużym ciśnieniem. Dlatego też nieoceniona tutaj rola wtryskiwaczy. Świeca żarowa mówiąc dość kolokwialnie działa niczym podgrzewacz lub stara tradycyjne grzałka.

Wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjne, aby świeca, pobierając moc z akumulatora rozgrzała się nawet do… 1000 stopni Celsjusza. Samo powietrze osiąga temperaturę około 250 stopni. Choć element ten ciężko pracuje każdego dnia, to ma bardzo długą żywotność, bowiem określaną na ponad 200 tys. kilometrów.

Jakie objawy uszkodzenia?

Podstawowym objawem awarii świec jest oczywiście problem z rozruchem, ale nie tylko. Jeżeli silnik odpali nawet za pierwszym razem pracuje on nieregularnie. Wtedy należy wymienić cały komplet podgrzewaczy, bowiem może to zwiastować awarię kolejnych w najbliższym czasie.

Im starsze auto tym tak naprawdę prostsza wymiana. Niektórzy nawet potrafią to zrobić w zaciszu własnego garażu. Nowsze modele już nie pozwalają na tak łatwą wymianę, dlatego tutaj czeka nas albo serwis albo wizyta u zaprzyjaźnionego mechanika. Diesel wtedy odpali bez problemu.