Samochody, które zostały lata temu rozebrane na części, pocięte i wywiezione na skup złomu, wciąż istnieją w bazie CEPIK. Obecnie brak dokumentu o zezłomowaniu ze Stacji Demontażu Pojazdów nie pozwala ich wyrejestrować, a oddanie tam pojazdu niekompletnego oznacza dużą zapłatę za każdy brakujący kilogram.
Jeden z posłów Platformy Obywatelskiej zainteresował się tą sprawą i domaga się tego, aby ”martwe” pojazdy zniknęły z bazy CEPIK, gdyż panuje tam ogromny bałagan. Dowód? W samym Krakowie jest zarejestrowanych 38 tys. Fiatów 126p i 15 tys. Polonezów. Według danych to wciąż jedne z najbardziej popularnych aut w Polsce.
Bogusław Sonik chce, żeby system został oczyszczony. Aby jednak tak mogło się stać musi zostać wprowdzona pewnego rodzaju abolicja. Dotknie ona osób/pojazdów, które od dawna nie mają wykupionego OC na swój samochód. Kara za brak OC może sięgnąć nawet ponad 5 tys. złotych, a jak wiadomo często bywa tak, że jest to kwota znacznie większa niż wartość auta.
Fiaty 126 p i Polonezy na topie
Patrząc na bazę CEPIK w Polsce do najpopularniejszych samochód zaliczane są Fiaty 126 p i Polonezy. Zakłamanie które istnieje sprawia, że nasz kraj jest w czołówce, jeżeli patrzy się ile samochodów przypada na tysiąc mieszkańców – u nas aż 697 aut. To piąty wynik w całej Unii Europejskiej.
Co ciekawe, w 2018 roku w bazie CEPIK widniało blisko 2 mln Fiatów 126p, ponad 600 tys. Fiatów 125p i ponad 520 tys. Polonezów. A więc niemal jedna dziesiąta wszystkich samochodów w Polsce.