WRC Motorsport&Beyond

F1: Mercedes wykonał ogrom pracy. Może okazać się, że całkowicie zbędnie

FIA potwierdziła, że nowatorski system DAS jaki stworzył Mercedes pozostanie niezgodny z przepisami w sezonie 2021. To było w ostatnim czasie jedno z najważniejszych pytań w kontekście utrzymania dotychczasowych przepisów w kolejnym roku.

Wcześniej FIA poinformowała, że według zasad obejmujących najnowszą generację samochodów, dwuosiowy układ kierowniczy Mercedesa stanie się nielegalnym rozwiązaniem. Pandemia sprawiła, że start obecnego sezonu został przełożony, a debiut nowych przepisów przesunięty na sezon 2022. Mercedes nie będzie mógł jednak w kolejnym roku używać systemu DAS.

W tej sprawie nawiązano porozumienie, gdyż w trudnych czasach nikt nie chciał wprowadzać kosztownego programu rozwojowego przez konkurencyjne ekipy. Zwłaszcza że pod dużym znakiem zapytania stoi możliwość rozgrywania tegorocznego sezonu. Wciąż nie wiadomo kiedy będzie możliwość jego startu i ile odbędzie się rund. Jeżeli F1 nie wystartuje – czego nie można wykluczyć, DAS w ogóle nie zostanie użyty.

Co to jest DAS?

DAS (Dual Axis Steering) to dwuosiowy układ kierowniczy. Lewis Hamilton testował go w trakcie zimowych testów. Mistrz świata w trakcie swoich okrążeń w bolidzie W11 po wyjeździe na prostą oraz na dohamowaniach do zakrętów, kolejno przyciągał kierownicę do siebie, a następnie wracał z nią do pozycji właściwej. Takie ruchy kierownicą powodowały zmianę zbieżności kół na przedniej osi, które następnie wracały do pierwotnej pozycji przed wejściem w zakręt. DAS pozwala uzyskać większą prędkość na prostych oraz lepiej okonywać zakręty.