WRC Motorsport&Beyond

Dwumasowe koło zamachowe, a więc jak wydłużyć jego żywotność. Diesel i benzyniak ci za to podziękują

diesel dwumas sprzeglo

Jak ważne jest dbanie o dwumasowe koło zamachowe najlepiej wie ten, kto musiał choć raz w życiu wydać na ten element pieniądze. A mowa o naprawdę niemałej kwocie, bowiem posiadając diesel czy benzyniaka trzeba wyłożyć kilka tysięcy złotych. To na pewno nic przyjemnego, dlatego warto unikać tego zbędnych wydatków.

Diesel, benzyniak, a więc co to ten dwumas

Element o którym mowa odpowiada za pochłanianie drgań i naprężeń powstających w układzie przeniesienia napędu. Dwumas tak naprawdę składa się z dwóch obracających się względem siebie części, lecz ich zakres ruchu ograniczają sprężyny.  Odpowiadają one za gromadzenie energii, gdy na wale korbowym pojawia się za dużo siły.

Za zniszczenie dwumasowego koła zamachowego odpowiada tak naprawdę w dużej mierze kierowcę. Nieumiejętnie korzystanie z tego elementu przyczynia się do co drugiej awarii. A tak jak już wspominaliśmy – nie jest to tania zabawa w naprawie i często osiąga wartość samochodu.
Oczywiście to też nie jest tak, że dwumas jest wieczny, bowiem to typowa część eksploatacyjna. Zużywa się ona w dobrej wierze, gdyż chroni swoją pracą droższe podzespoły – silnik i skrzynię biegów. Rola jego jest zatem bardzo istotna w kontekście całej pracy pojazdu.

Jak wydłużyć jego żywotność

Aby zadbać o dwumas zarówno w aucie typu diesel, jak i benzyniaku ważne jest unikanie jazdy na skrajnie niskich obrotów. Nawet jeżeli silnik nie daje nam sygnałów negatywnych to jak ognia trzeba unikać jazdy na obrotach w zakresie 1000-1500 obr./min.

Wówczas powstają duże drgania, które prowadzą do wychylenia sprężyn w dwumasowym kole zamachowym. Także szybkie zwalnianie pedału sprzęgła ma bardzo zły wpływ na ten ważny element, dlatego tak ważne jest umiejętne korzystanie ze sprzęgła. Jazda na półsprzegle to także wyrok dla koła zamachowego.