WRC Motorsport&Beyond

Dlaczego diesel go aż tak bardzo potrzebuje. I czym jest tak naprawdę ten intercooler 

intercooler diesel chlodnica

Kierowcy zapewne niejednokrotnie spotkali się z takim słowem, jak intercooler i choć kiwali głową, to nie wiedzieli, o czym mowa. A choć ten element brzmi dość poważnie to tak naprawdę jest on bardzo prosty, lecz równie bardzo istotny i potrzebny. Zwłaszcza potrzebuje go diesel, który dzięki niemu pośrednio jest w stanie osiągać większe prędkości.

Diesel i intercooler to jedność

Intercooler to tak naprawdę jedne z elementów osprzętu silnika z turbodoładowaniem. Dokładniej mówiąc jest to chłodnica powietrza doładowującego, czyli sprężanego przez turbosprężarkę. A jak wiadomo turbosprężarka pracuje przy wysokich temperaturach, co nie jest zbyt korzystne na spalanie mieszanki w silniku.
Dlatego też swoją istotną rolę zaczyna odgrywać intercooler, mający za zadanie schłodzić powietrze. I robi to bardzo dobrze, bowiem wedle wielu szacunków mowa nawet o przeszło 40 procentach obniżenia temperatury. Jest to niezwykle korzystne dla samej jednostki napędowej.

Co ciekawe, intercooler chłodzi się niczym innym jak pobieranym z zewnątrz powietrzem. Dlatego też element ten najczęściej montowany jest tuż za przednim zderzakiem. Element ten przez niektórych był dopracowywany, a dokładniej mówiąc wspierany dodatkowymi wiatrakami czy ochładzany nawet woda.

Awaryjność praktycznie żadna

Tak naprawdę o awaryjności tego urządzenia nie byłoby żadnej mowy, gdyby nie jego umiejscowienie. Jako, że jest to drugi element tuż za zderzakiem, to dość często zostaje uszkodzony. Dodatkowo narażony jest na kontakty na elementy, jakie znajdują się na drodze, jak głównie małe kamyki.

Ta chłodnica powietrza może z czasem z tego powodu stracić na jakości. Tak samo gdy przy długim użytkowaniu oplecie ją bród, co takie nie wpływa dla niej korzystnie, ale na pewno nie na tyle, aby przeszkadzało to w pracy.