WRC Motorsport&Beyond

Diesle kopci jeszcze gorzej niż wcześniej. Emisja CO2 nowych samochodów najwyższa od lat

silnik diesel spaliny

Moda związana z ekologicznymi samochodami trwa od kilku lat w najlepsze, a diesle jak kopciły tak kopcą. Średnie emisje CO2 nowych samochodów w Europie wzrosły już trzeci rok z rzędu. Producenci sprzedali w zeszłym roku bardziej emisyjne samochody niż rok wcześniej.

Najnowsze dane za 2019 rok opublikował JATO Dynamics. Z analiz wynika jasno, że choć są coraz bardziej restrykcyjne europejskie przepisy, to już po raz trzeci z rzędu emisje rosną, zamiast maleć.

– Średnia emisja zelektryfikowanych samochodów wyniosła w ubiegłym roku 63,2 g/km – około połowy średniej emisji konwencjonalnych samochodów benzynowych i wysokoprężnych. Niestety udział EV w rynku pomimo wzrostu wyniósł tylko 6% wszystkich rejestracji, co nie wystarczyło, by odwrócić negatywny trend – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics.

W 2019 roku średnia emisja dla Europy była o 1,3 g/km wyższa niż rok wcześniej. Tylko Toyota zdołała obniżyć średnią emisję wśród sprzedanych w ciągu roku samochodów – odnotowała spadek o 2,3%. Japońska marka jako jedyna w Europie ma średnią emisję poniżej 100 g/km – dokładnie 97,5 g/km. Wynik ten to zasługa dobrze sprzedających się hybryd.

W rankingu JATO Dynamics tylko cztery marki obniżyły swoje emisje. Na kolejnych miejscach za Toyotą znalazł się Citroen (2. miejsce, 106,4 g/km, -1,7 g/km), Opel (12. miejsce, 124,9 g/km, -1,1 g/km) i BMW (16. miejsce, 129 g/km, -1,3 g/km).

Tylko siedem krajów obniżyło emisję

Tylko dwa kraje mogły pochwalić się w ubiegłym roku średnią emisją CO2 nowych samochodów poniżej 100 g/km. Pierwsze miejsce zajmuje Norwegia z wynikiem 60,3 g/km (-12 g/km), ale na szczególną uwagę zasługuje Portugalia, która w ciągu roku zredukowała swój wynik aż o 22,2 g/km do poziomu 83,2 g/km. Trzecie miejsce zajęły Niderlandy, w których niespodziewany sukces samochodów elektrycznych, w tym Tesli Model 3, przyczynił się do redukcji wyniku o 5,9 g/km – do 100,1 g/km.

Polska na szarym końcu

W zestawieniu JATO Dynamics Polska zajmuje odległe miejsce. Pod względem średniej emisji CO2 (131,4 g/km) zajmuje 2. miejsce od końca przed Szwajcarią (137,7 g/km), a pod względem wzrostu emisji (+3,1 g/km) nasz kraj jest na trzecim miejscu od końca, przed Grecją (+4,6 g/km) i Chorwacją (+3,6 g/km).