WRC Motorsport&Beyond

Diesel bez spalin? Tak! Powstaje rewolucyjny silnik spalinowy, który pogrąży samochody elektryczne

silnik spalinowy diesel

Samochody elektryczne mogą wcale nie zrewolucjonizować motoryzacji za kilka lat. Silnik spalinowy się nie poddaje, a dokładnie nie poddają się wielbiciele z Hiszpanii. Oznaczać to może, że za kilka lat diesel wcale nie będzie tak zły jak go rysują. Taka wiadomość ucieszyłaby wiele osób, a w złość wprawiła resztę.

Silnik spalinowy jeszcze nie kapituluje

Bezemisyjny silnik spalinowy brzmi dość dziwnie, ale okazuje się, że jest to możliwe. Wszystko za sprawą naukowców z Uniwersytetu w Walencji, którzy chcą udowodnić światu, iż jest to możliwe. Przygotowali oni specjalistyczny blok spalania wewnętrznego. Nie generuje on szkodliwych gazów, ani też dwutlenku węgla. Co najważniejsze – spełnia on wymogli dotyczące emisji spalin, które wejdą za 20 lat.

Dokładne informacje na temat silnika nie są jeszcze ujawniane. Wiadomo, że zostanie on zaprezentowany w przeciągu kilku najbliższych miesięcy. To co wiemy to to, iż technologia skupia się na membranach ceramicznych, co pozwala na eliminowanie cząsteczek szkodliwych dla zdrowia.

– Membrany zainstalowane w silniku pozwalają na selektywne oddzielanie tlenu od powietrza w celu wytworzenia spalania w tlenie. Dzięki temu wytwarzany jest czysty gaz spalinowy, składający się z wody i CO2, który jest wychwytywany i przechowywany wewnątrz pojazdu. Co za tym idzie, nie jest wydalany przez układ wydechowy – powiedział Efe José Manuel Serra, badacz z ITQ cytowany przez Walencką Agencję Innowacji.

Diesel przetrwa ciężki okres

Wedle pomysłu naukowców dwutlenek węgla jest sprężany i przechowywany w zbiorniku ciśnieniowym. Pojazd posiada jeden zbiornik na paliwo, a drugi na CO2 – te można wykorzystać następne w przemyśle.

– Zaletę tego silnika jest to, że jest całkowicie czysty, bez jakiejkolwiek emisji zanieczyszczeń czy przyczyniania się do efektu cieplarnianego. A taka sytuacja ma miejsce w przypadku elektrycznych pojazdów – mówi Luis Miguel García-Cuevas, naukowiec z wydziału CMT-Motores Termicos na UPV.