WRC Motorsport&Beyond

Potęga widoczna na przestrzeni lat. Ford zawsze był tam groźny

Rajd Portugalii ma już całkiem bogatą historię. Jego pierwsza edycja odbyła się w roku 1967, kiedy to na liście zgłoszeń pojawiło się 10 załóg. Jak to wszystko rozwijało się później?

Pierwsza edycja Rajdu Portugalii odbyła się pod nazwą 1. Rali Internacional TAP w roku 1967. Na starcie mieliśmy wtedy 10 samochodów. Jeśli chodzi o producentów po dziś dzień obecnych w rajdach, to nie mogło tam zabraknąć oczywiście Forda ze swoim modelem Cortina Lotus. Zasiadający w nim Antonio Peixinho i Jocames zajęli wtedy 2. miejsce, za załogą Carpinteiro/Silva w Renault 8 Gordini.

Praktycznie co roku w Portugalii zwyciężał inny samochód. Na tej liście były m.in. Citroen, BMW, czy Fiat. Pierwszą edycją imprezy rozgrywaną już w ramach mistrzostw świata była ta w roku 1973. Cztery lata później oglądaliśmy piękną walkę, w której po 579 kilometrach ostatecznie zwyciężył Markku Alen w Fiacie 131 Abarth, a drugi był Bjorn Waldegard w Fordzie Escorcie RS 1800 MKII. Co ciekawe, amerykański producent musiał czekać na to podium od czasów pierwszej edycji w roku 1967.

Kolejne dwa lata były zresztą bardzo owocnymi dla Forda. Najpierw w 12. Rallye de Portugal – Vinho de Porto miejsca 2. i 3. w Escortach zajęli odpowiednio Hannu Mikkola i Jean-Pierre Nicolas, a już rok później błękitny owal za sprawą Mikkoli i Waldegarda zgarnął dublet.

Po latach dominacji Lancii i Audi nadeszła też pora na triumf dla fabrycznego zespołu Forda. Podczas 27. edycji imprezy w 1993 roku równych nie mieli sobie Francois Delecour oraz Miki Biasion, którzy zgarnęli dla błękitnego owalu kolejny dublet. Po triumfach Escorta nadszedł także czas na zwycięstwo Focusa. W 1999 wyczynu tego dokonał nie kto inny jak Colin McRae, który w zaciętej walce pokonał Carlosa Sainza i Didiera Auriola.

W latach 2002-2006 Rajd Portugalii nie był już częścią mistrzostw świata, a zaledwie rundą krajowego czempionatu. Na dobre zmieniło się to w 2009 roku, kiedy to o zwycięstwo do samego końca walczyli Sebastien Loeb i Mikko Hirvonen. Po trzech zwycięstwach Citroena nadeszła pora na absolutną dominację Forda w 2012. Pomijając wszelkie okoliczności, Fiesty RS zajęły pięć miejsc w pierwszej szóstce, w tym wszystkie trzy na podium. Fordowskie 1-2-3 uzupełnili Mads Ostberg, Jewgienij Nowikow i Petter Solberg.

Tak oto powoli dochodzimy do końca naszych wspomnień. Do pięknych tradycji amerykańskiego producenta w ubiegłym roku nawiązał Sebastien Ogier, który w Fordzie Fiesta WRC po raz piąty wygrał Rajd Portugalii. Jak będzie tym razem? Kto sięgnie po zwycięstwo? Wszystko będzie jasne już w niedzielę około godziny 14:00.

Tagi: WRC, Rajd Portugalii, Ford, Ford Polska, Ford Performance