WRC Motorsport&Beyond

Porsche powraca z nowym 911 RSR

Po rocznej przerwie fabryczny zespół GT Porsche wraca do rywalizacji w Długodystansowych Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych FIA (WEC).

16 kwietnia, w sześciogodzinnym wyścigu na legendarnym, 5,9-kilometrowym torze Silverstone w Wielkiej Brytanii, ekipa wystawi dwa całkowicie nowo opracowane egzemplarze 911 RSR. 510-konny samochód sportowy z Weissach, bazujący na siódmej generacji sportowej ikony – Porsche 911, świętował swój udany debiut w styczniowym 24-godzinnym wyścigu na torze Daytona. Jako światowy organ zarządzający motorsportem FIA dodatkowo wzmocniła w tym roku status kategorii GT serii WEC, po raz pierwszy nadając jej status mistrzostw świata.

Wyścig

Tor Silverstone z jego słynnymi zakrętami, takim jak Becketts, Copse i Stowe, należy do najbardziej cenionych tego typu obiektów na świecie. 13 maja 1950 r. odbyło się tu pierwsze współczesne Grand Prix Formuły 1.

Kierowcy Porsche

W klasie GTE-Pro za kierownicą nowego 911 RSR ekipy Porsche GT Team w otwierającej sezon rundzie na torze Silverstone wystartuje czterech kierowców fabrycznych. Kokpit samochodu z numerem 91 podzielą: Richard Lietz (Austria), Mistrz WEC GT z 2015 r., oraz Frédéric Makowiecki (Francja). Drugi wóz, z numerem 92, poprowadzą: Michael Christensen (Dania) oraz Kévin Estre (Francja). W klasie GTE-Am wystartuje ubiegłosezonowy egzemplarz 911 RSR w barwach prywatnego zespołu klientów Porsche – Dempsey Proton Racing. Za kierownicę „911” wsiądą Młodzi Profesjonaliści Porsche: Matteo Cairoli (Włochy), Christian Ried (Niemcy) i Marvin Dienst (Niemcy).

Porsche 911 RSR

911 RSR to całkowicie nowy projekt. Zawieszenie, konstrukcja nadwozia, koncepcja aerodynamiki, silnik i przekładnia – wszystkie te elementy zostały zaprojektowane od zera w ośrodku projektowym Porsche w Weissach. Jednostka napędowa, obecnie umiejscowiona przed tylną osią, zależnie od rozmiaru zwężki generuje moc około 375 kW (510 KM). Wyjątkowo duży tylny dyfuzor w połączeniu z tylnym skrzydłem sprawiają, że znacznie wzrosły poziom siły docisku oraz efektywność aerodynamiczna samochodu. 911 RSR startujące w mistrzostwach wyróżnia się również nowym malowaniem, opartym na kolorach białym, czerwonym i czarnym.

Harmonogram

Sześciogodzinny wyścig rozpocznie się w niedzielę, 16 kwietnia, w południe czasu lokalnego (13:00 EST).

Transmisja TV na żywo

Eurosport będzie transmitować ostatnią fazę wyścigu oraz ceremonię rozdania nagród. Do pobrania jest też bezpłatna aplikacja FIA WEC, która w rozbudowanej, płatnej wersji oferuje strumieniowe całego wyścigu na żywo i podaje aktualne czasy.

Wypowiedzi przed wyścigiem

Dr Frank-Steffen Walliser, szef Porsche Motorsport: „Dobrze wrócić do startów w mistrzostwach z fabrycznym zespołem GT i naszym zupełnie nowym 911 RSR. Tydzień temu w Prologu na Monzy nasz zespół miał okazję przygotować się do wszystkich możliwych scenariuszy, a wrażenia kierowców z jazdy 911 RSR były bardzo pozytywne. Wciąż jednak trudno przewidzieć poziom konkurencji w cieszącej się dużą popularnością klasie GTE-Pro. Po pierwszym wyścigu będziemy mieli lepszy ogląd sytuacji. W każdym wypadku zapowiada się na emocjonujące rozpoczęcie sezonu”.

Marco Ujhasi, główny menedżer projektu GT Works Motorsport: „Do Silverstone przyjechaliśmy dobrze przygotowani. Wykorzystaliśmy Prolog WEC na Monzy, żeby popracować nad ustawieniami samochodu i z myślą o pierwszym wyścigu tego sezonu wypróbowaliśmy podwójne zmiany na jednym zestawie opon. Przyczepność na torze Silverstone jest bardzo wysoka, przez co stawia szczególne wymagania, jeśli chodzi o zestrojenie auta. Fakt, że mamy do dyspozycji tylko cztery komplety ogumienia na jedną rundę, sprawia, że niezwykle ważne staje się optymalne wykorzystanie opon”.

Długodystansowe Mistrzostwa Świata Samochodów Sportowych FIA (WEC)

Sportowe prototypy i samochody klasy GT zmagają się w Długodystansowych Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych FIA (WEC) w czterech klasach: LMP1 (np. Porsche 919 Hybrid), LMP2, LMGTE-Pro (np. 911 RSR) oraz LMGTE-Am (np. 911 RSR rok modelowy 2015). Wszystkie maszyny wspólnie rywalizują w jednym wyścigu, ale są klasyfikowane osobno.