WRC Motorsport&Beyond

Porsche i Michelin od ponad 50 lat wygrywają w rajdach, wyścigach i na drogach

fot. Florent Gooden / DPPI

Nie od dziś wiadomo, że gdy liderzy różnych branż tworzą wspólny projekt, to bardzo prawdopodobnym jest osiągnięcie przez nich sporego sukcesu na skalę światową. Tak już od ponad 50 lat jest z czołowym producentem samochodów sportowych, Porsche i jedną z najlepszych manufaktur oponiarskich, Michelin.

Bardzo ścisłą współpracę technologiczną obie marki podjęły w 1969 r. Dziś głównie kojarzymy sukcesy aut Porsche i opon Michelin w wyścigach długodystansowych, np. 24 godzinach Le Mans lub 24 godzinach Nürburgringu. Mało kto jednak kojarzy, że w historii niemiecko-francuskiego aliansu były także sukcesy rajdowe i to tuż po zacieśnieniu współpracy w 1970 r. Wówczas Porsche sięgnęło po tytuł w Międzynarodowych Mistrzostw Producentów – protoplastę znanych dziś Rajdowych Mistrzostw Świata, zapoczątkowanych 3 lata później.

W tamtym sezonie Björn Waldegård i Lars Helmér w rajdowym Porsche 911S na oponach Michelin wygrali słynny Rajd Monte Carlo, a Gérard Larrousse i Maurice Gelin w bliźniaczym aucie zapewnili dublet producentowi ze Stuttgartu. Mocny początek sezonu trwał także w kolejnej rundzie, Rajdzie Szwedzkim, gdzie znów triumfował Waldegård. Szwed dołożył potem jeszcze zwycięstwo w Österreichische Alpenfahrt (znanym także jako Austrian Alpine Rally) i z trzema wygranymi stworzył podwaliny do sukcesu Porsche w końcowej klasyfikacji mistrzostw.

W historii cyklu WRC (od 1973 r.) Porsche odnotowało tylko dwa zwycięstwa w klasyfikacji generalnej rundy mistrzostw świata. Jean-Pierre Nicolas i Vincent Laverne w Porsche 911 na oponach Michelin otworzyli sezon 1978 zwycięstwem w Rajdzie Monte Carlo. Z kolei Jean-Luc Thérier i Michel Vial w 1980 r. doprowadzili Porsche 911 SC (także na ogumieniu Michelin) na pierwszym miejscu w Rajdzie Korsyki.

fot. DPPI / tourdecorse.com

Sukcesy rajdowe częściowo pomogły w wypromowaniu kojarzonego dziś raczej z wyścigami kultowego modelu Porsche 911. Współczesna wersja, szczególnie w najbardziej ekstremalnych wydaniach, np. GT2 RS czy GT3 RS, została skrojona pod możliwości drogowych opon o wysokiej wydajności, Michelin Pilot Sport Cup 2. O ich możliwościach można przekonać się samemu za kierownicą podczas cyklów szkoleń Porsche Driving Experience, organizowanych także w Polsce. Przykładem owocnej współpracy jest słynny rekord przejazdu Północnej Pętli Nürburgringu wśród aut dopuszczonych do ruchu drogowego. We wrześniu 2017 r. Lars Kern wykręcił czas 6:47,25 w Porsche 911 GT2 RS wyposażonym w opony Michelin Pilot Sport Cup 2 z oznaczeniem jakościowym N2, pakiet wyposażenia Weissach, ze zdemontowanymi systemami audio-komunikacyjnymi.

Wspomniany rekord jest dziś symbolem symbiozy samochodów Porsche i opon Michelin. Wraz z ciągłym rozwojem nowych technologii można spodziewać się, że kolejne historyczne wspólne wyczyny obu marek to kwestia czasu.