Japońska firma do japońskiej rajdówki zamawia części w Polsce. Firma Proto Cars byłego kierowcy rajdowego Pawła Dytko, dostarcza elementy nadwozia do rajdowych Toyot Yaris AP4, które będą się ścigać w Mistrzostwach Azji i Pacyfiku. Firma pracuje też nad częściami do rajdowej wersji Toyoty C-HR.
Od dwóch lat Toyota Yaris WRC ściga się z sukcesami na trasach rajdowych mistrzostw świata. W 2018 roku zespół Toyota Gazoo Racing wywalczył tytuł wśród producentów, pierwszy od powrotu do mistrzostw świata. Japońska marka planuje też wypuszczenie rajdówki w niższej klasie R5, ale prace nad samochodem wciąż trwają. Data premiery auta wciąż jest nieznana. Nie trzeba jednak milionów, by już teraz móc się ścigać rajdowym Yarisem.
Firma Proto Cars z Nysy latem 2018 roku pokazała Toyotę Yaris Proto. Auto wyglądem nawiązuje do Yarisa WRC, ale technicznie jest oparte o sprawdzoną i tańszą w eksploatacji konstrukcję Lancera IX generacji.
Paweł Dytko, szef Proto Cars: Do nauki ścigania się autem czteronapędowym to idealny wariant, biorąc pod uwagę koszty zakupu i użytkowania. To też świetne przygotowanie do startów autem klasy R5. Coraz więcej kierowców się na to decyduje.
Z Yarisa Proto do Japonii
Debiut Toyoty Yaris Proto podczas Rajdu Rzeszowskiego wywarł spore wrażenie. Samochód poprowadził rajdowy mistrz Europy Aleksiej Łukjaniuk, a do firmy napłynęły zamówienia m.in. z Hiszpanii. O konstrukcji zrobiło się głośno na całym świecie. Do Proto Cars zgłosiła się japońska firma Cusco, która buduje rajdową wersję Yarisa do startów w Mistrzostwach Azji i Pacyfiku. Japońskie auto klasy AP4 wykorzystuje elementy nadwozia produkowane w Nysie, które znalazły się wcześniej w wersji Proto.
To firma Cusco zwróciła się do nas. Mamy ogromną satysfakcję, bo w końcu to japońska firma, która do japońskiego auta kupuje części w Polsce – mówi Dytko.
Toyota Yaris AP4 swoją premierę miała podczas tokijskiego salonu samochodowego. Proto Cars do japońskiej rajdówki dostarcza przedni i tylny zderzak, błotniki oraz progi. “Części powstają w Polsce i są wysyłane do Japonii. Bardzo trudno jest zaprojektować takie elementy, zajmuje to też dużo czasu. Nie wszystkie firmy mogą sobie na to pozwolić” – dodaje Dytko. Pozostałe części nadwozia oraz rozwiązania mechaniczne Cusco wykona na własną rękę.
Następna w kolejce Toyota C-HR
Współpraca pomiędzy Cusco i Proto Cars na Yarisach się nie kończy. Firma z Nysy pracuje nad kolejnym autem. Będzie też tworzyć tzw. body kit do rajdowej wersji Toyoty C-HR. To dość nietypowe auto i pierwsza taka rajdówka, ale w tamtym rejonie świata czekają na nie już pierwsi klienci. Samochody będą się ścigać również w Mistrzostwach Azji i Pacyfiku i być może także w mistrzostwach Japonii. „Nie jesteśmy zaangażowani w prace mechaniczne czy konstrukcyjne. Dostarczymy podobny pakiet jak do Yarisa” – dodaje Paweł Dytko.
Rajdowe Toyoty C-HR mają być gotowe za kilka miesięcy, a debiut na rajdowych trasach planowany jest na 2020 rok.