Krakowski M-Sport Poland dokonał oficjalnej prezentacji najnowszej specyfikacji Forda Fiesty R2. Samochód będzie użytkowany m.in. w mistrzostwach Junior WRC 2019.
Konstrukcja spełnia najnowsze wytyczne FIA dotyczące samochodów klasy R2. Auto zostało w pełni zaprojektowane, poczynając od czystej kartki papieru, przez krakowski oddział M-Sportu na bazie usportowionego Forda Fiesty ST, produkowanego w Kolonii. Rozwój najnowszej specyfikacji był możliwy dzięki finansowemu wsparciu Ford Motor Company.
Do Krakowa pofatygował się sam Malcolm Wilson. Szef M-Sportu zaprezentował samochód rajdowy wspólnie z Maciejem Wodą, który zarządza ośrodkiem w Polsce oraz cyklem Junior WRC. Przekonywano, że projekt dzieli tylko trochę elementów ze swoim poprzednikiem, a całość była inspirowana mistrzowskim Fordem Fiestą WRC. Przypomniano, że Fordem Fiestą R2 swoje kariery rozwijali m.in. Ott Tanak, Elfyn Evans, Craig Breen czy Pontus Tidemand.
Auto otrzymało bardziej wydajny, 200-konny silniki EcoBoost (999 cm3). Nowa jest także sekwencyjna skrzynia biegów od Sadeva z 3 setupami szpery. Podobnie jak w modelu WRC, w zawieszeniu wykorzystano amortyzatory Reigera, posiadające 3 stopnie regulacji z przodu i 2 z tyłu. Eibach zapewnił twarde i miękkie sprężyny.
Maciej Woda, członek zarządu M-Sport Poland: Całkowicie nowy Ford Fiesta R2 to ogromny krok na przód i coś, z czego każdy w M-Sport Poland jest niesamowicie dumny. To pierwszy samochód w pełni zaprojektowany i rozwinięty tutaj, w Krakowie. […] Każdy element pojazdu został zaprojektowany tak, aby uczynić nowe auto mocniejszym i tak bardzo innowacyjnym jak przewidują to regulaminy. Jednak podstawowa filozofia Fiesty R2 pozostała bez zmian – przygotowanie gwiazdom przyszłości perfekcyjnej platformy do rozwoju ich umiejętności, aby mogli zaprezentować co potrafią na wczesnych etapach kariery. Nowa Fiesta będzie bazowym samochodem przyszłorocznych mistrzostw Junior WRC i nie mogę się doczekać, aby zobaczyć co kolejne pokolenie może zrobić za jej kierownicą.
Ford Fiesta R2 spec. 2019
Silnik |
999 cm3 Ford EcoBoost, 3-cylindrowy, 12-zaworowy, turbodoładowany. Aluminiowa głowica i żelazny blok. |
Moc |
200 KM przy 6500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
290 Nm przy 4000 obr./min |
Układ transmisyjny |
Nowa, 5-stopniowa skrzynia sekwencyjna Sadev z płytkowym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Elektroniczna kontrola zatrzymania. 3 ustawienia szpery (23/57) (27/57) (32/77). Dwutarczowe sprzęgło AP Racing. |
Zawieszenie |
Nowe, regulowane amortyzatory Reiger ze sprężynami Eibach. 3-stopnie regulacje z przodu, 2 stopnie regulacji z tyłu. Opcjonalne sprężyny (twarde/miękkie). Opcjonalny stabilizator (twardy/miękki). |
Hamulce |
Wyczynowe zaciski Alcon. Wentylowane przednie tarcze AP Racing (285 mm na szuter, 310 mm na asfalt). Tylne tarcze Alcon 280 mm. Hydrauliczny hamulec ręczny z pompą Alcon. |
Układ kierowniczy |
Elektryczne wspomaganie kierownicy zamontowane na kolumnie. |
Koła |
OZ Racing – szuter 6×15’’ / asfalt 6,5×16’’ / piasty na 5 śrub. |
Elektronika |
Jednostka sterująca silnika Life Racing F88 z cyfrową deską rozdzielczą. System Anti-Lag z 3 trybami. Jednostka rozdziału mocy M-Sport. |
Wymiary |
Długość 4065mm, szerokość 1735mm, rozstaw osi 2490mm, minimalna waga 1030 kg |